Sikap Profesional Pustakawan dalam Layanan Informasi
Keywords:
professional attitude, information services, work ethics, integrity, credibilityAbstract
This study investigates the growing importance of librarian professionalism in the increasingly complex landscape of digital information services. Although discussions about technical competence have expanded in recent years, comprehensive studies that integrate both technical and ethical dimensions remain limited. Using a systematic literature review approach, this research examines key components of librarian professionalism, including technical skills, work ethics, communication abilities, integrity, transparency, and empathy. The findings reveal that professionalism affects not only the accuracy, reliability, and efficiency of information services but also significantly shapes user trust, comfort, and overall service satisfaction. Ethical values and strong interpersonal communication emerge as indispensable elements that enhance service quality, complementing technical proficiency in digital environments. The novelty of this study lies in its integrative analytical framework, which brings together technical and ethical aspects into a unified perspective for understanding librarianship professionalism. The study provides a conceptual foundation for developing institutional policies, competency-based training, and professional work cultures in libraries. Ultimately, it highlights the need for adaptive, credible, and human-centered information services as libraries navigate the challenges of the digital era.
Downloads
References
Ajusta, A. A. G., & Addin, S. (2018). Analisis penerapan standar operasional prosedur (sop) di departemen hrd pt sumber maniko utama. Jurnal Mitra Manajemen, 2(3), 181–189.
Akbar, F., & Rizky, A. (2024). Intervensi Netizen Ddalam Proses dan Penegakan Hukum di Indonesia. Journal Publicuho, 7(3), 1402–1418.
Aksenta, A., Irmawati, I., Ridwan, A., Hayati, N., Sepriano, S., Herlinah, H., … Boari, Y. (2023). Literasi Digital: Pengetahuan & Transformasi Terkini Teknologi Digital Era Industri 4.0 dan Sociaty 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Alamsyah, I. L., Aulya, N., & Satriya, S. H. (2024). Transformasi Media dan Dinamika Komunikasi dalam Era Digital: Tantangan dan Peluang Ilmu Komunikasi. Jurnal Ilmiah Research Student, 1(3), 168–181.
Aoliso, A., & Lao, H. (2018). Pengaruh Lingkungan Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan Pada PT. TASPEN (PERSERO) Kantor Cabang Kupang. Bisman-Jurnal Bisnis & Manajemen, 3(01), 9–16.
Arfa, A. M., & Lasaiba, M. A. (2022). Pendidikan Multikultural dan Implementasinya di Dunia Pendidikan. GEOFORUM Jurnal Geografi Dan Pendidikan Geografi, 111–125.
Arisandi, D. (2018). Upaya Guru Mendisiplinkan Siswa Melalaui Layanan Informasi Di Madrasah Aliyah Persiapan Negeri 4 Medan. Universitas Islam Negeri Sumatea Utara Medan.
Armiyanti, A., Sutrisna, T., Yulianti, L., Lova, N. R., & Komara, E. (2023). Kepemimpinan Transformasional Dalam Meningkatkan Kinerja Layanan Pendidikan. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(2), 1061–1070.
Asih, G. Y., Widhiastuti, H., & Dewi, R. (2018). Stres kerja. Semarang: Semarang University Press.
Ayub, M., Nuryana, E., & Herdi, H. (2022). Peran konselor profesional dalam memanfaatkan teknologi informasi dan komunikasi abad 21. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(2), 53–62.
Bahram, M. (2023). Tantangan Hukum Dan Etika (Rekayasa Sosial Terhadap Kebebasan Berpendapat Di Dunia Digital). SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(12), 5092–5109.
Choridah, D. T. (2013). Peran pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan komunikasi dan berpikir kreatif serta disposisi matematis siswa SMA. Infinity Journal, 2(2), 194–202.
Chrismastianto, I. A. W. (2017). Analisis swot implementasi teknologi finansial terhadap kualitas layanan perbankan di indonesia. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 20(1), 133–144.
Darmawan, D. (2019). Profesionalisme, Motivasi Berprestasi, Komitmen Organisasi dan Pengaruhnya terhadap Intensi Berwirausaha. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 3(3), 344–364.
Dwijati, S. (2006). Upaya meningkatkan kualitas jasa layanan informasi di perpustakaan. Buletin Perpustakaan Universitas Airlangga, 1(2), 16–20.
Effendi, E., Hasanah, A. P., Yolanda, S. D., Rozzy, F., Hayyu, A. D., & Silalahi, N. M. (2024). Analisis peran etika dalam meningkatkan public relations pada citra perusahaan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3419–3428.
Fadhli, M. (2016). Kepemimpinan kepala sekolah yang efektif dalam menciptakan sekolah efektif. Jurnal Tarbiyah, 23(1).
Febriansyah, F., & Muksin, N. N. (2020). Fenomena Media Sosial: Antara Hoax, Destruksi Demokrasi, dan Ancaman Disintegrasi Bangsa. Sebatik, 24(2), 193–200.
Ghoniyah, N. (2011). Peningkatan Kinerja Karyawan melalui Kepemimpinan, Lingkungan Kerja dan Komitmen. JDM (Jurnal Dinamika Manajemen), 2(2).
Gustari, P., & Sisdianto, E. (2024). Kontribusi Green Acounting Terhadap Kinerja Keuangan Perusahan dan Kinerja Lingkungan. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(12).
Haekal, A., & Widjajanta, B. (2016). Pengaruh kepercayaan dan persepsi risiko terhadap minat membeli secara online pada pengunjung website classifieds di inonesia. Journal of Business Management Education (JBME), 1(1), 183–195.
Hananto, D., Wahyuningrum, A. S., Kafah, M. S., Ardani, R., & Al Candra, M. R. (2024). Strategi Manajemen Konflik Untuk Meningkatan Kualitas Kerja Dalam Organisasi. Sharing: Journal of Islamic Economics Management and Business, 3(2), 7–12.
Handayani, R., Ramadini, I., & Fadriyanti, Y. (2023). Konsep Dasar Komunikasi Terapeutik, Manajemen Stres Kerja, dan Caring dalam Keperawatan. Penerbit NEM.
Haridison, A. (2013). Modal sosial dalam pembangunan. JISPAR: Jurnal Ilmu Sosial, Politik Dan Pemerintahan, 4, 31–40.
Harisi, M. R., & Hiwono, E. M. (2024). Pengaruh Chatbot Usage terhadap Customer Satisfaction. Jurnal Ilmiah Manajemen Ekonomi Dan Akuntansi (JIMEA), 1(2), 66–73.
Hertati, L., & Puspitawati, L. (2023). Pelatihan Penulisan Pkm Pada Mahasiswa Akuntansi Guna Mendukung Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 7(3), 2065–2078.
Jannah, R., & Marjo, H. K. (2022). Etika Profesi Konselor dalam Layanan Bimbingan Konseling Virtual. Jurnal Paedagogy, 9(1), 55–61.
Julianto, B., & Carnarez, T. Y. A. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Organisasi Professional: Kepemimpinan, Komunikasi Efektif, Kinerja, Dan Efektivitas Organisasi (Suatu Kajian Studi Literature Review Ilmu Manajemen Terapan). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 2(5), 676–691.
Juliswara, V. (2017). Mengembangkan model literasi media yang berkebhinnekaan dalam menganalisis informasi berita palsu (hoax) di media sosial. Jurnal Pemikiran Sosiologi, 4(2).
Khanifah, L. N. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Project Based Learning Dan Keterampilan Kolaborasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Pada Tema Cita-Citaku. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 5(1), 900–908.
Kismawadi, E. R. (2021). Fraud Pada Lembaga Keuangan Dan NonKeuangan-Rajawali Pers. PT. RajaGrafindo Persada.
Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2018). Peningkatan profesionalisme guru melalui inovasi pembelajaran. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 373–390.
Larasati, D., & Puspitasari, W. (2019). Pengaruh pengalaman, independensi, skeptisisme profesional auditor, penerapan etika, dan beban kerja terhadap kemampuan auditor dalam mendeteksi kecurangan. Jurnal Akuntansi Trisakti, 6(1), 31–42.
Leonard, L. (2015). Kajian peran konsistensi diri terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2).
Lestari, A., AN, S., Saiful Ichwan, M. M., Rumakat, L. Q. M., An, S., Saeni, A., & Nurjanah, S. (2024). Komunikasi Organisasi Publik. Cendikia Mulia Mandiri.
Maharani, A., Zeifuddin, A., Safitri, D. A., Rosada, H. S., & Anshori, M. I. (2023). Kesejahteraan Mental Karyawan dalam Era Digital: Dampak Teknologi pada Kesejahteraan Mental Karyawan dan Upaya untuk Mengatasi Stres Digital. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 2(4), 113–130.
Masdar, S., Asmorowati, S., & Irianto, J. (2009). Manajemen sumber daya manusia berbasis kompetensi untuk pelayanan publik. Airlangga University Press.
Meldiana, M. R., & Rahardi, D. R. (2020). Peran Customer Service dalam Mendukung Kompetensi Pegawai Pada Perusahaan. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 4(3), 1567–1581.
Muhson, A. (2004). Meningkatkan profesionalisme guru: sebuah harapan. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1(2).
Munir, M. (2023). Hubungan antara keadilan organisasi, profesionalisme dan kepuasan kerja karyawan. Jurnal Baruna Horizon, 6(1), 39–48.
Murdoko, B. D., & Trisnaningsih, S. (2024). Menjaga Integritas Profesi: Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Praktek Etika Pada Akuntan Publik. Journal of Economic, Bussines and Accounting (COSTING), 7(5), 2141–2150.
Nababan, S. (2020). Strategi pelayanan informasi untuk meningkatkan keterbukaan informasi publik. Jurnal Ilmu Komunikasi, 17(2), 166–180.
Naufal, M. (2024). Peran Komunikasi Islami dalam Membangun Etika dan Moral Masyarakat Muslim di Era Digital. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 79–90.
Nawawi, J. (2012). Membangun kepercayaan dalam mewujudkan good governance. Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 1(3), 19–29.
Nisa, H. (2016). Komunikasi yang efektif dalam pendidikan karakter. Universum, 10(01), 49–63.
Novita, K. (2019). Strategi Membangun Keterampilan Komunikasi Dan Kepercayaan Diri Dalam Pembelajaran Public Speaking Melalui Metode Presentasi Dan Role Playing Miss Universe Asean (Studi Kasus Materi Interaksi Keruangan Dalam Kehidupan Di Negara-Negara Asean Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Dompet Dhuafa, 9(02), 23–30.
Nugraha, A. R., Sjoraida, D. F., & Novianti, E. (2022). Analisis strategi humas pemerintahan era milenial dalam menghadapi tata kelola informasi publik. PRofesi Humas, 6(2), 286–310.
Nurjehan, R. (2024). Harmoni Nilai-nilai Luhur Budaya Melayu dalam Pendidikan. SENARAI: Jurnal Kajian Melayu Dan Peradaban Islam, 1–15.
Nurrachmah, S. (2024). Analisis Strategi Komunikasi Dalam Membangun Hubungan Interpersonal Yang Efektif. Jurnal Inovasi Global, 2(2), 265–275.
Oktaviani, F. (2022). Aktivitas public relations dalam menerapkan budaya perusahaan. Expose, 4(2), 156–170.
Permana, A. W., & Karwanto, K. (2020). Gaya Kepemimpinan Partisipatif Dalam Upaya Meningkatkan Profesional Guru. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 5(1), 58–67.
Prakoso, A. D., Rahmat, A. S., Setianingsih, T., Marini, I., & Rudyarti, E. (2022). Pengaruh Pengalaman Masa Lalu, Kebutuhan Psikologis, Dan Emosi Terhadap Persepsi Tentang Pelaksanaan Kebijakan Larangan Mudik Lebaran 2021. Jurnal Ilmu Kesehatan Bhakti Husada: Health Sciences Journal, 13(02), 179–189.
Pranitasari, D., & Sidqi, A. N. (2021). Analisis kepuasan pelanggan elektronik Shopee menggunakan metode e-service quality dan kartesius. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 18(2), 12–31.
Prasetyawan, Y. Y. (2018). Menyoal Pentingnya Layanan Informasi dan Referensi di Perguruan Tinggi Indonesia. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi, 2(4), 393–398.
Pribadi, A. (2021). Transformasi Digital Terhadap Kelangsungan Profesi Public Relations Di Era Disrupsi. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Sosial Dan Politik [JIMSIPOL], 1(2).
Putranto, A., Febrian, W. D., Sanjaya, F., Haryati, H., Santosa, S., & Pratama, I. W. A. (2024). Tantangan komunikasi dalam negosiasi bisnis lintas budaya. Journal of Education Research, 5(2), 1920–1924.
Rakhmatullah, A. E., Hadiati, S., & Setia, K. A. (2018). Pengaruh Kompetensi, Pengalaman Kerja Dan Etos Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Dimediasi Profesionalisme Pada Dinas Pendidikan Kabupaten Probolinggo. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 19(1).
Ramadhani, M. I., & Tahier, I. (2024). Strategi Pengembangan SDM Untuk generasiZ Z, Mileneal, S1, S2, S3, SDM Sudah Bekerja dan Belum Bekerja. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terpadu, 8(6).
Sabir, A. (2023). Faktor-Faktor Penyebab Kurangnya Pengamalan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Sikap Dan Prilaku Siswa Di Smpn 7 Muara Bungo. Jurnal Tunas Pendidikan, 5(2), 240–250.
Setyoningsih, Y. D. (2018). Tantangan Konselor di era milenial dalam mencegah degradasi moral remaja. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling, 2(1), 134–145.
Setyowati, A., & Kencono, P. S. (2024). Kebebasan Pers Dalam Penyampaian Berita Menurut Undang-Undang Nomor 40 Tahun 1999 Tentang Pers. Indonesian Journal of Law and Justice, 2(1), 18.
Sheth, J. N., Sethia, N. K., & Srinivas, S. (2011). Mindful consumption: A customer-centric approach to sustainability. Journal of the Academy of Marketing Science, 39, 21–39.
Shobri, M. (2024). Peran sistem informasi manajemen pendidikan dalam meningkatkan transparansi dan akuntabilitas di lembaga pendidikan Islam. AKSI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 78–88.
Sholeh, M. I. (2023). Transparansi dan akuntabilitas dalam membangun citra positif melalui manajemen pendidikan yang berkualitas. Tadbiruna, 3(1), 43–55.
Sibarani, J., Kurnia, T., & Purba, B. (2023). Tantangan etika dalam globalisasi ekonomi: Perspektif keadilan sosial. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(11).
Sigit, K. N., & Soliha, E. (2017). Kualitas produk dan kualitas layanan terhadap kepuasan dan loyalitas nasabah. Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 21(1), 157–168.
Suardana, I. K., & Nurhayati, N. (2019). Kinerja Waiter/Waitress Dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pelayanan (Studi Kasus Di Hotel Sahid Raya Yogyakarta). Jurnal Nusantara, 2(2), 13–19.
Sudaryo, Y., Aribowo, A., & Sofiati, N. A. (2019). Manajemen sumber daya manusia: Kompensasi tidak langsung dan lingkungan kerja fisik. Penerbit Andi.
Sudiatmika, N. B. P., & Martini, I. A. O. (2022). Faktor-Faktor Mempengaruhi Niat Pelaku UMKM Kota Denpasar Menggunakan QRIS. Jmm Unram-Master of Management Journal, 11(3), 239–254.
Sudirman, I. M. S. A. S., & Suasana, I. G. A. K. G. (2018). Pengaruh kualitas layanan online terhadap kepuasan, komitmen, dan loyalitas nasabah internet banking di Kota Denpasar. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 1(4), 473–488.
Sumantri, I. (2022). Reorientasi reformasi birokrasi dan good governance dalam penyelenggaraan sektor publik di Indonesia. PAPATUNG: Jurnal Ilmu Administrasi Publik, Pemerintahan Dan Politik, 5(2), 63–72.
Sundari, S., Silalahi, V. A. J. M., & Siahaan, R. S. (2024). Komunikasi Interpersonal dalam Membangun Harmoni dan Produktivitas di Tempat Kerja. Jurnal Cakrawala Akademika, 1(3), 419–438.
Supartiningsih, S. (2017). Kualitas pelayanan kepuasan pasien rumah sakit: kasus pada pasien rawat jalan. JMMR (Jurnal Medicoeticolegal Dan Manajemen Rumah Sakit), 6(1), 9–15.
Susana, D., Murniati, N. A. N., & Abdullah, G. (2023). Pengaruh Keterampilan Manajerial Kepala Sekolah dan Disiplin Kerja Guru Terhadap Kompentensi Profesional Guru SMP Negeri SUB RAYON 02 Kabupaten Demak. Orbith: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa Dan Sosial, 18(3), 287–300.
Ulfa, A., Pradana, F., Pane, H. S. P., Zanovsyah, D., & Effendi, E. (2024). Etika Profesi dan Profesionalisme Public Relation di Era Digital. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 1508–1515.
Widawati, A. A. L., & Elbana, M. (2024). Kajian Litelatur Review Krisis Komunikasi Hotto Purto pada Kasus Overclaim dalam Menjaga Citra Perusahaan. Jurnal Penelitian Inovatif, 4(1), 113–120.
Widyastuti, R. (2020). Persamaan di dalam perbedaan budaya. Alprin.
Wijaya, L. (2023). Peran Guru Profesional Untuk Meningkatkan Standar Kompetensi Pendidikan. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1222–1230.
Winata, E. (2022). Manajemen Sumberdaya Manusia Lingkungan Kerja: Tinjauan dari Dimensi Perilaku Organisasi dan Kinerja Karyawan. Penerbit P4I.
Yuniarti, S. (2019). Perlindungan hukum data pribadi di Indonesia. Business Economic, Communication, and Social Sciences Journal (BECOSS), 1(1), 147–154.
on Science, 37(6), 660-679.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Firulla Quthbi Habibin, Anis Masruri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Tik Ilmeu : Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).





This work is licensed under a