Implementation of Sharia Marketing Characteristics for Gold Pawn Customers at Bank Mitra Syariah Gresik

Authors

  • Zahrotul Fitriyah Universitas Trunojoyo Madura, Indonesia
  • Farid Ardyansyah Universitas Trunojoyo Madura, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/alfalah.v10i1.13204

Keywords:

Sharia Marketing Characteristics, Gold Pawn Customers, Bank Mitra Syariah Gresik

Abstract

Purpose: Business competition is generally fierce, making it difficult for competitors or similar companies to attract customers. Some competitors may focus more on satisfying rather than optimising profits. The service must be done as well as possible to add value and attract customers. This study aims to see how Sharia marketing characteristics are implemented at Bank Mitra Syariah Gresik. Translated with DeepL.com (free version)

Design/Method/Approach: This type of research is descriptive qualitative. Observation, interview, and documentation were applied as data collection methods. At this point, the researcher collects and organises the needed information, then presents the information according to the topic and summarises the findings, conclusions, and results based on the available evidence and data.

Findings: Researchers use source triangulation to validate data. Sharia marketing has four characteristics at Bank Mitra Syariah Gresik: theoretical (rabbaniyah), realistic (al-waqi’yyah), ethical (al-akhlaqiyah), and humanistic (insanity), which have been implemented well.

Originality/Values: This study highlights the real implementation of Sharia marketing characteristics at Bank Mitra Syariah Gresik, which positively impacts customer satisfaction. The theistic, ethical, realistic, and humanistic approaches have built a strong image and customer trust in Gold Pawn Services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Fasiri, M. J., Nurjati, N., & Dapiah, D. (2021). Implementasi Karakter Marketing Syariah Dalam Meningkatkan Kepuasan Konsumen. INKLUSIF (Jurnal Pengkajian Penelitian Ekonomi Dan Hukum Islam), 6(2), 109–121.

Alfisyahri, N. N., & Siswantoro, D. (2012). Praktik dan Karakteristik Gadai Syariah di Indonesia. Share: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Islam, 1(2), 118–141.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Dapiah, D. (2021). Analisis Kualitas Pelayanan yang Mempengaruhi Kepuasan Nasabah Perbankan Syariah di Bank BNI Syariah KC Cirebon. Ecobankers: Journal of Economy and Banking, 2(1), 30–36.

Fitriah, S. S. (2020). Pengaruh Bauran Pemasaran, Karakteristik Pemasaran Syariah, dan Citra Perusahaan terhadap Minat Beli Konsumen di Restoran Bumbu Desa Yogyakarta. Universitas Islam Indonesia.

Hajrah, P. (2019). Pengaruh Penerapan Karakteristik Pemasaran Syariah Terhadap Kepuasan Nasabah Tabungan Pada Bank Sumut Capem Syariah HM. Joni. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Hasil Wawancara dengan Kepala Kantor. (n.d.).

Jamaludin, J., Abdi, F., & Prayogo, Y. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kualitas Pelayanan Dalam Meningkatkan Kepuasan Nasabah Pada Produk Gadai Emas Di Bank Syariah Mandiri Sipin Kota Jambi. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Kertajaya, & Sula. (2006). Syariah Marketing. Mizan Media Utama.

Komala, D. N., & Sirin, K. (2020). Penggunaan Pembiayaan Gadai Emas Syariah Pada Nasabah Bsm Bangkalan Madura. Jurnal Manajemen Dakwah, 8(1).

Kristanto, V. H. (2018). Metodologi Penelitian Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah:(KTI). Deepublish.

Liana, I. A. (2021). Dampak Karakteristik Pemasaran Syariah Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Sumut Syariah KCP Perdagangan. JurnaL Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Agama Islam (JIMPAI), 1(4), 3.

Manuhutu, M., Aunalal, Z. I., & Tanihatu, M. (2021). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Customer Service Terhadap Kepuasan Nasabah. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 7(1), 17–24.

Mardiyanto, E. (2021). Implementasi marketing mix dalam pemasaran perbankan syariah. Al-Iqtishod: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ekonomi Islam, 9(1), 93–103.

Meliana, A. A. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Nasabah Terhadap Pelayanan Di Bank Safir Kota Bengkulu (ditinjau Dari Produk terhadap pembiayaan). IAIN Bengkulu.

Melis, A. P. (2018). The Psychology of Cooperation in Chimpanzees. FOLIA PRIMATOLOGICA, 89(3–4), 166.

Muin, A., Rusydi, I., & Apriyanti, D. A. (2019). Analisis Produk Gadai Emas di Bank Syariah (Penelitian Pada Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Pembantu Indramayu). Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 5(2, Sept), 40–59.

Mulkania, Z., & Irawan, Y. (2018). Analisis Bauran Pemasaran Produk Rahn Terhadap Minat Nasabah Pada PT Bank Aceh Syariah Cabang Samudera Lhokseumawe. Prosiding Seminar Nasional Politeknik Negeri Lhokseumawe, 2(1).

Novitasari, C. A., Manggabarani, A. S., & Astuti, M. (2021). Analisis Kepuasan Nasabah Mobile Banking Pada Bank BCA. Jurnal Teknologi Dan Manajemen, 19(2), 55–66.

Persada, P., & Sukri, S. Al. (2020). BASIC Marketing strategy konsep Marketing Mix Dan Ekuitas Merek. Center for Open Science.

Pranantha, E. Y. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan dan Fitur Produk BSI Mobile Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah Indonesia di Kabupaten Sleman. Dspace.Uii.Ac.Id.

Purnama, S., Sukmasari, A., & Panjaitan, R. (2021). Peranan Religiusitas Sebagai Variabel Moderasi Dalam Hubungan Pengalaman Bertransaksi Online Terhadap Kepuasan Nasabah Perbankan Syariah. Jurnal Ekonomi : Journal Of Economic, 12(1).

Putri, N. A., & Ardyansyah, F. (2023). Implementasi Islamic Marketing Mix pada Produk Cicil Emas di Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Basuki Rahmat Surabaya Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(6), 2804–2814.

Rusby, Z. (2015). Analisis Pemasaran pada PT. Pegadaian (Persero) Cabang Syariah Ahmad Yani Pekanbaru. Jurnal Al-Hikmah, 12(2).

Semaun, S., Musdalifah, M., Rasyid, S. C., & Rukiah, R. (2022). Pengaruh Karakteristik Sharia Marketing terhadap Minat Menabung Nasabah di Bank Syariah Indonesia (BSI) KCP Pinrang. DIKTUM: Jurnal Syariah Dan Hukum, 20(1), 19–41.

Setyawardani, R. D. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan, Produk Dan Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Loyalitas Pelanggan:(Studi kasus Bank Jatim Capem UWK di Surabaya). Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 14(1), 230–239.

Siyoto, S., & Ali, S. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. literasi media publishing.

Sofyan, J. H. (2018). Implementasi Strategi Pemasaran Syariah Pada Simply Homy Guest House Yogyakarta.

Sucipto, & Kurniawan, B. (2017). Analisis Pengendalian Risiko Produk Gadai Perhiasan Pada Pt. Pegadaian (Persero) Syariah Cabang Jelutung Kota Jambi. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, 2(2).

Sulastyawati, D. (2020). Social Inclusion; Practical Strategies to Promote Equality of Socio-Economics In Islamic Economic Framework. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(11).

Supriyati, N. (2015). Metode Penelitian Gabungan (Mixed Methods). Widyaiswara BDK, 4(1), 1–24.

Utama, A. P., & Murti, T. R. (2021). Kepuasan Nasabah Sebagai Mediator Pengaruh Kepercayaan Terhadap Loyalitas Nasabah. Jurnal IKRA-ITH Ekonomika, 4(2).

Wahyuningsih, N., & Janah, N. (2018). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Nasabah Menggunakan Internet Banking pada Bank Muamalat. Al-Amwal: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syari’ah, 10(2), 295–314.

Wardana, I., Rusidah, S., & Wahyuni, N. (2017). Pengaruh Karakteristik Individu, Karakteristik Pekerjaan dan Karakteristik Organisasi terhadap Kepuasan Kerja Karyawan Koperasi (Sumber Data Mandiri) Muara Teweh Kalimantan Tengah. Jurnal Bisnis Dan Pembangunan, 6(2), 100–111.

Wardianto, K. B. (2019). Implementasi Konsep Ekuitas Merek Di Indonesia: Sebuah Perspektif Keuangan. Business UHO: Jurnal Administrasi Bisnis, 4(2). https://doi.org/10.52423/bujab.v4i2.9462

Yani, W. O. N., Yudhakusuma, D., & Rachmatuloh, A. D. N. (2021). Persepsi Komunikasi Layanan Digital Bank. Jurnal Sosial Politik Unla, 26(1), 55–75.

Yusuf, Y. (2018). Peranan Kebijakan Moneter Islam Terhadap Likuiditas Lembaga Keuangan Syariah di dalam Abad Baru Ekonomi Islam. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, Series 1, 366–372.

Downloads

Published

2025-05-30

How to Cite

Fitriyah, Z., & Ardyansyah, F. (2025). Implementation of Sharia Marketing Characteristics for Gold Pawn Customers at Bank Mitra Syariah Gresik. AL-FALAH : Journal of Islamic Economics, 10(1), 181–192. https://doi.org/10.29240/alfalah.v10i1.13204

Issue

Section

Articles

Citation Check