Relevansi Desain Tata Ruang Anak Terhadap Kemampuan Literasi Anak Di Dinas Perpustakaan Dan Kearsipan Kota Padang Panjang
DOI:
https://doi.org/10.29240/tik.v7i1.7196Keywords:
Children's Spatial Design, Library, LiteracyAbstract
Downloads
References
Afrina, C. (n.d.). Information Literacy Needs In Remote Areas (Case Study On The Island Of Aceh).
Afrina, C., & Irwan. (2021). Peran Taman Bacaan Masyarakat (Tbm) Dalam Membangun Budaya Literasi Berbasis Kearifan Lokal di Kota Padang Panjang. Proceeding International Conference on Islamic Studies “Islam & Sustainable Development.â€
Anugrah, D. (2013). Penataan Ruangan Di Perpustakaan Umum Kota Solok. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 1, 1–8.
Aryani, F., & Armiati, A. (2021). Analisis Tata Ruang Perpustakaan Sekolah. Jurnal Ecogen, 4(2), 259. https://doi.org/10.24036/jmpe.v4i2.11162
Aulinda, I. F. (2020). Menanamkan Budaya Literasi Pada Anak Usia Dini Di Era Digital. TEMATIK: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 88. https://doi.org/10.26858/tematik.v6i2.15550
Christy, H. O., Wibowo, M., & Frans, S. M. (2018). Perancangan Interior Perpustakaan Daerah di Area Surabaya Barat. Intra, 6(2), 493–503. http://publication.petra.ac.id/index.php/desain-interior/article/view/7312%0Ahttps://publication.petra.ac.id/index.php/desain-interior/article/download/7312/6628
Eriningsih, R., Widodo, M., Marlina, R., & Tekstil, B. B. (2014). Baku Serat Alam Manufacture and Characterization of Natural Fibers Sound. Arena Tekstil, 29(1), 1–8.
Fitroh, S. F. (2015). Dongeng Sebagai Media Penanaman Karakter Pada Anak Usia Dini. Universitas Trunojoyo Madura, 2, 76–149.
Hapsari, W., Ruhaena, L., & Pratisti, W. D. (2017). Peningkatan Kemampuan Literasi Awal Anak Prasekolah Melalui Program Stimulasi. Jurnal Psikologi, 44(3), 177. https://doi.org/10.22146/jpsi.16929
Hartiatin, F., Sumule, M., & Fachruddin, S. (2016). Analisis Desain Interior Ruang Baca Pada Perpustakaan, Arsip Dan Dokumentasi Daerah Kabupaten Konawe Dalam Mengembangkan Minat Baca Anak. Jurnal Ilmu Komunikasi UHO, 1(2), 1–21.
Karima, R., & Kurniawati, F. (2020). Kegiatan Literasi Awal Orang Tua pada Anak Usia Dini. Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 69–80. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2020.61-06
Kosanke, R. M. (2019). Peran Kegiatan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Membaca Dan Menulis Siswa Kelas Atas Di Sdn GUMPANG 1 Us.
Kurniawati, N., Adawiyah, A., & Munsi, M. F. (2021). Empowerment) Integrating Innovation And Local Wisdom In Teaching Early Literacy To Young Learners. Journal of Empowerment, 2(1), 125–138. https://jurnal.unsur.ac.id/index.php/JE
Majidah, M., Hasfera, D., & M. Fadli, M. F. (2019). Penggunaan Warna Dalam Desain Interior Perpustakaan Terhadap Psikologis Pemustaka. RISTEKDIKTI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 95. https://doi.org/10.31604/ristekdik.2019.v4i2.95-106
Milaningrum, T. H. (2015). Optimalisasi Pencahayaan Alami dalam Efisiensi Energi di Perpustakaan UGM. Prosiding Seminar Topik Khusus 2015, 1–10.
Naibaho, K. (2007). Menciptakan Generasi Literat Melalui Perpustakaan." Visi Pustaka, 9.3, 1–8. http://eprints.rclis.org/12549/1/Menciptakan_Generasi_Literat_Melalui_Perpustakaan.pdf
Noviani, R., Rusmana, A., & Rodiah, S. (2014). Peranan Desain Interior Perpustakaan Dalam Menumbuhkan Minat Pada Ruang Perpustakaan. Jurnal Kajian Informasi Dan Perpustakaan, 2(1), 37. https://doi.org/10.24198/jkip.v2i1.11626
Nurhayati, R. (2019). Membangun Budaya Literasi Anak Usia Dini dalam Keluarga. Jurnal Pembangunan Masyarakat, 4(1), 79–88.
Panjaitan, S. W. (2016). Pengaruh Desain Interior Perpustakaan Terhadap Kenyamanan Pengguna Di Perpustakaan Universitas Potensi Utama. PROPORSI : Jurnal Desain, Multimedia Dan Industri Kreatif, 1(2), 142. https://doi.org/10.22303/proporsi.1.2.2016.142-152
PUTRI, K. (2016). Desain Interior Layanan Anak Di Perpustakaan Umum Kapd Kabupaten Bogor. 77. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/29844/3/KARINA PUTRI ADITA-FAH.pdf
Rahman, M. F. N., & Jumino, J. (2020). Peran Desain Interior Dalam Menunjang Kenyamanan Pengguna di Perpustakaan Badan Pusat Statistik Provinsi Jawa Tengah. Anuva, 4(1), 81–98. https://doi.org/10.14710/anuva.4.1.81-98
Ricardo, D., & Karisma, D. (2015). Evaluasi penataan perabotan secara ergonomi berdasarkan pola aktivitas pengguna ruang (studi kasus : ruang baca dewasa perpustakaan Daerah Kalimantan Tengah). Semnastek, November, 1–10. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnastek/article/view/466
Rifauddin, M., & Halida, A. N. (2018). Konsep Desain Interior Perpustakaan untuk Menarik Minat Kunjung Pemustaka. Pustakaloka, 10(2), 162. https://doi.org/10.21154/pustakaloka.v10i2.1424
Rucitra, A. A. (2020). Merumuskan Konsep Desain Interior. Jurnal Desain Interior, 5(1), 31. https://doi.org/10.12962/j12345678.v5i1.7020
Ruqyah, R. (2018). Dongeng, Mendongeng, dan Manfaatnya. Anuva, 2(1), 99. https://doi.org/10.14710/anuva.2.1.99-106
Satriana, M., Rahardjo, B., & Hasanah, S. (2018). Peningkatan Kemampuan Berbicara Melalui Panggung Boneka Tangan Pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Cendrawasih Samarinda Tahun 2017. Educhild, 7(2), 83–88. https://educhild.ejournal.unri.ac.id/index.php/JPSBE/article/download/6517/5875
Setiyani, M. S. (2020). Analisis Desain Interior Ruang Baca Anak Dalam Meningkatkan Minat Kunjung Di Dinas Perpustakaan Dan Kearsipan Kabupaten Enrekang Skripsi. 1–9.
Siregar, H. A., & Adi, R. (2021). Kajian Desain Interior Bernuansa Natural-Modern Studi Kasus Khana Spa, Surabaya. Jurnal Patra, 3(1), 53–58. https://jurnal.idbbali.ac.id/index.php/patra
Susanti, E., & Budiono. (2014). Desain Interior Perpustakaan sebagai Sarana Edukasi dan Hiburan dengan Konsep Post Modern. Jurnal Sains Dan Seni Pomits, 3(1), 10.
Sweniti, I. A. P. (2020). Pengembangan media panggung boneka interaktif untuk meningkatkan kemampuan interaksi sosial anak. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(3), 406–415.
Yasmon, T., & Riya Fatmawati. (2021). Analisis Desain Interior Perpustakaan Di Dinas Perpustakaan Dan Kearsipan Kota Padang Panjang. Literatify: Trends in Library Developments Developments, 2(1), 223–228. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jip/article/view/22913
Zati, V. D. A. (2018). Upaya Untuk Meningkatkan Minat Literasi Anak Usia Dini. Bunga Rampai Usia Emas, 4(1), 18–21.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with Tik Ilmeu : Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).