Nilai-Nilai Pendidikan Karakter pada Novel “Edensor” (Novel Ketiga dari Tetralogi Laskar Pelangi) Karya Andrea Hirata

Authors

  • Dwi Pulsha Apriliande Universitas Islam An Nur Lampung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/estetik.v6i2.8348

Keywords:

The Value of Character Education, Novel, Edensor

Abstract

This study aims to describe the 9 pillars of character education values contained in the novel “Edensor†by Andrea Hirata. A number of steps to analyze this research are (1) reading novels, (2) trying to understand, (3) analyzing novel stories can be known, (4) making discussions, (5) drawing conclusions. The results of this study show that the 9 pillars of character education values contained in the novel “Edensor†(1) amounted to 18 citations at the elementary school, (2) amounted to 9 citations at the junior high school, (3) amounted to 15 citations at the high school, and (4) amounted to 46 citations at the college. This study concluded that after being tested by analyzing the novel “Edensorâ€, it is hoped that this scientific work will be able to provide accurate and relevant information about the value of character education contained in this novel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Budiyono. (2007). Pendidikan Kewarganegaraan untuk SMA Kelas XII. Jakarta: Erlangga.

Darmadi, Hamid. (2012). Dasar Konsep Pendidikan Moral. Bandung: Alfabeta.

Elmubarok, Zaim. (2009). Membumikan Pendidikan Nilai. Bandung: Alfabeta.

Fathurrohman, Pupuh, dkk. (2013). Perkembangan Pendidikan Karakter. Bandung: PT Refika Aditama.

Fuadi, A. (2013). “Negeri 5 Menaraâ€. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Hirata, Andrea. (2013). “Edensorâ€. Yogyakarta: Bentang Pustaka.

Ihsan, Fuad.(2008). Dasar-Dasar Kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Gunawan, Heri. (2012). Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.

Hafid, Anwar, dkk. (2013). Konsep Dasar Ilmu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Kosasih, E. (2012). Dasar-Dasar Keterampilan Bersastra. Bandung: Yrama Widya.

Kurinasih, Imas dan Sani, Berlin. (2014). Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013 Memahami Berbagai Aspek Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Kata Pena.

Lubis, Mawardi. (2011). Evaluasi Pendidikan Nilai. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mudyahardjo, Redja. (2010). Filsafat Ilmu Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muslich, Masnur. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.

Ndraha, Taliziduhu. (2010). Budaya Organisasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Purba, Antilan (2012). Sastra Indonesia Kontemporer. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Prasetyo, Agus. (2011). Landasan, Tujuan, Visi, Misi, dan Kompetensi Penyelenggaraan Pendidikan Kewarganegaraan di Perguruan Tinggi. Diakses http://m.kompasiana.com/post/read/396563/2/landasan-tujuan-visi-misi-dan-kompetensi-penyelenggaraan-pendidikan-kewarganegaraan-di-perguruan-tinggi.html

Priyatni, Endah Tri. (2010). Membaca Sastra dengan Ancangan Literasi Kritis. Jakarta: Bumi Aksara.

Salahudin, Anas. (2011). Filsafat Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia.

Suyitno. (2014). Kajian Novel dalam Spektroskop Feminisme dan Nilai Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Wibowo, Agus. (2012). Pendidikan Karakter Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wicaksono, Andri. (2014). Pengkajian Prosa Fiksi. Bandar Lampung: Garudhawaca.

Downloads

Published

2024-01-18

How to Cite

Apriliande, D. P. (2024). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter pada Novel “Edensor” (Novel Ketiga dari Tetralogi Laskar Pelangi) Karya Andrea Hirata. ESTETIK : Jurnal Bahasa Indonesia, 6(2), 123–140. https://doi.org/10.29240/estetik.v6i2.8348

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.