Analisis Kelayakan Buku Tematik Kurikulum 2013 Tingkat Sekolah Dasar (Perspektif Pendidikan Karakter)

Authors

  • Di'amah Fitriyyah UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/estetik.v1i2.635

Keywords:

Book Feasibility, Character Education

Abstract

The focus of this qualitative research is the feasibility analysis of 2013 curriculum thematic books at elementary school level character education perspective. This research through literature study describes, identifies, analyzes qualitatively about character education that appears in thematic books and their feasibility for teaching materials for elementary school age children. Character education in the thematic book title Obligations and My Rights published by the Ministry of Education and Culture, appeared 69 times. In sub-theme 1 appears 9 times, sub-theme 2 appears 15 times, subtema 3 appears 24 times, and in sub-theme 4 appears 21 times. Emerging character education is divided into 5 categories. Character education related to God, is related to oneself, related to fellow human beings, related to nationality, and related to the environment. The feasibility of thematic books in terms of character education is very feasible because character values appear as 69 times. This is also relevant to the structure of the 2013 curriculum which emphasizes meaningful learning. In the case of conveying character values when viewed in terms of children's cognitive development there are about 9 discussions that are not appropriate at the stage of concrete operational development. Keywords: Book Feasibility, Character Education

Downloads

Download data is not yet available.

References

B, Raharjo S. 2010. “Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia.†Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol.16 No. 3.

Creswell, John. 2015. Riset Pendidikan Perencanaan, Pelaksanaan, dan Evaluasi Riset Kualitatif & Kuantitatif, Penj Helly Prajitno Soetjipto & Sri Mulyantini Soetjipto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Depdiknas. 2003. Undang Undang tentang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta: Depdiknas.

Idi, Abdullah. 2017. Pengembangan Kurikulum Teori & Praktik. Depok: PT RajaGrafindo Persada.

Hamzah dkk. 2018. Pengembangan Kurikulum Rekayasa Pedagogik dalam Pembelajaran. Depok: PT RajaGrafindo Persada.

Ibda, Fatimah. 2015. “Perkembangan Kognitif: Teori Jean Peagetâ€, Jurnal Intelektualita, Vol. 3 No. 1. 27-38.

Ilyas, Yunahar. 2007. Kuliah Akhlak. Yogyakarta: Lembaga Pengkajian dan Pengamalan Islam UMY.

Inung. 22 Januari 2016. Ajarkan Kekerasan pada Anak, Buku Ini Dilarang Beredar, dari http://poskotanews.com/2016/01/22/ajarkan-kekerasan-pada-anak-buku-ini-dilarang-beredar/ diakses pada tanggal 12 Oktober 2017.

Izfana, Duna & Hisyam. 8 Februari 2012. A Comprehensive Approach in Developing akhlaq, Diambil dari http://search.proquest.com pada tanggal 2 Agustus 2018.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2016. Permendikbud No.8 tahun 2016 Tentang Buku yang Digunakan Oleh satuan Pendidikan. Jakarta: Kemendikbud.

Kementerian Pendidikan Nasional. 2010. Desain Induk Pendidikan Karakter. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2018. Kewajiban dan Hakku, Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Koesoema, Doni. 2015. Pendidikan Karakter Utuh dan Menyeluruh. Yogyakarta: PT Kanisius.

Kuswana, Wowo Sunaryo. 2013. Taksonomi Berpikir. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Lickona, Thomas. 1992. Educating for Character: How Our School Can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantam Books.

------------------. 2016. Mendidik untuk Membentuk Karakter. cet. V. Penerjemah Jumu Abdu Wamaungo. Jakarta: Bumi Aksara.

LN, Syamsu Yusuf. 2002. Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Majid, Abdul & Andayani, Dian. 2011. Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muslich, Masnur. 2011. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: PT Bumi Aksara.

NHN. 18 Februari 2017. Heboh! Buku ‘Indahnya Negeriku’Terbitan Kemendikbud Mengandung Unsur Pornografi, dari https://www.edunews.id/news/heboh-buku-indahnya-negeriku-terbitan-kemendikbud-mengandung-unsur-pornografi/ diakses pada tanggal 12 Oktober 2018.

Novianto, Anwar & Mustadi, Ali. 2015. “Analisis Buku Teks Muatan Tematik Integratif, Scientific Approach, dan Authentic Assessment Sekolah Dasar.†Jurnal Kependidika, volume 45 Nomor 1 Mei 2015, 1-15.

Peraturan Pemerintah Pendidikan Nasional Nomor 2 Tahun 2008, Tentang Buku, Pasal 1 Ayat 3.

Pusat Kurikulum. 2010. Pengembangan dan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa: Pedoman Sekolah. Jakarta: Kemendiknas.

Sitepu. 2015. Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tarigan, Hendri Guntur & Tarigan, Djago. 2009. Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia. Bandung: ANGKASA.

Tim Pengembangan MKDP Kurikulum dan Pembelajaran. 2017. Kurikulum & Pembelajaran. Depok: PT RajaGrafindo Persada.

Z, Fitri A. 2012. Pendidikan Karakter Berbasis Nilai & Etika di Sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Zuchdi, Darmiyati. 2011. Model Pendidikan Karakter Terintegrasi dalam Pembelajaran dan Kultur Sekolah. Yogyakarta: UNY Press.

Downloads

Published

2019-01-16

How to Cite

Fitriyyah, D. (2019). Analisis Kelayakan Buku Tematik Kurikulum 2013 Tingkat Sekolah Dasar (Perspektif Pendidikan Karakter). ESTETIK : Jurnal Bahasa Indonesia, 1(2), 148–166. https://doi.org/10.29240/estetik.v1i2.635

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.