Tindak Tutur Ilokusi pada Jual Beli di Pasar Karangpucung Kabupaten Cilacap

Authors

  • Risna Windika Cahyani Universitas Peradaban, Indonesia
  • Cintya Nurika Irma Universitas Peradaban, Indonesia
  • Mulasih Mulasih universitas peradaban, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/estetik.v4i2.3029

Keywords:

language, speech act, illocutionary, buying and selling

Abstract

The purpose of this study is to describe and analyze the forms of illocutionary speech acts that exist in the buying and selling process at Pasar Karangpucung, Kabupaten Cilacap. This research is a qualitative research with descriptive method. The Data collection technique in this study was the recording technique. Then, the source of the data came from the record obtained in the buying and selling process in the Pasar Karangpucung, Kabupaten Cilacap. The result of the study found five forms of illocutionary speech acts in the form of assertive speech acts, directive speech acts, commissive speech acts, expressive speech acts, and declarative speech acts. The form of speech found in the form of stating, informing, mentioning, indicating, asking, suggesting, imploring, prohibiting, promising, swearing or convincing earnestly, thanking, complaining, apologizing, giving an apology, and the last one creating a new atmosphere or situation

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y. (2019). Konsep Dasar Bahasa Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Azizah, A., Mustika, I., & Primndhika, R. B. (2020). Analisis Tindak Tutur Caption dalam Instagram Ridwan Kamil. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(3), 229–242.

Chaer, A., & Agustina, L. (2010). Sosiolinguistik. Jakarta: Rineka Cipta.

Hajija, S., Suryadi, & Djunaidi, B. (2017). Tindak Tutur Ilokusi Guru Bahasa Indonesia Pada Proses Pembelajaran di Kelas XI IPA 1 SMAN 9 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Korpus, 1(2), 210–2017.

Indrayanti, N., Haryadi, & Baehaqie, I. (2019). Tindak Tutur Ilokusi dalam Wacana Naskah Drama Deleilah Tak Ingin Pulang Dari Pesta Karya Puthu E.A. Jurnal Sastra Indonesia, 8(1), 62–67.

Masruddin. (2015). Sosiolinguistik. Sulawesi Selatan: Read Institute Press.

Megawati, E. (2016). Tindak Tutur Ilokusi pada Interaksi Jual Beli di Pasar Induk Kramat Jati. Deiksis, 08(02), 157–171.

Meirisa, Rasyid, Y., & Murtadho, F. (2017). Tindak Tutur Ilokusi dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 16(2), 1–14.

Nurdjan, S., Firman, & Mirnawati. (2018). Bahasa Indonesia Untuk Perguruan Tinggi. Aksara Timur.

Pradana, G. (2020). Tindak Tutur Ilokusi dalam Cuitan Akun Twitter Gubernur Jawa Tengah Ganjar Pranowo. Jurnal Metabahasa, 3(2), 9–22.

Rahma, A. N. (2018). Analisis Tindak Tutur Ilokusi dalam Dialog Film Animasi Meraih Mimpi. Skriptorium, 2(2), 13–24.

Sagita, V. R., & Setiawan, T. (2019). Tindak Tutur Ilokusi Ridwan Kamil dalam Talkshow Insight di CNN Indonesia. Lensa: Kajian Kebahasaan, Kesusastraan, Dan Budaya, 9(2), 187–200.

Sherry, H., Agustina, & Juita, N. (2012). Tindak Tutur Ilokusi dalam Buku Humor Membongkar Gurita

Cikesa Karya Jaim Wong Gendeng dan Implikasinta dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1), 1–86.

Stampol, R., & Ramadhan, S. (2019). Tindak Tutur Ilokusi Pendakwah dalam Program Damai Indonesia di TV One. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 3(2), 250–260.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Suryanti. (2020). Pragmatik. Klaten: Lakeisha.

Wahyudi. (2012). Jenis dan Tindak Tutur Dosen dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Arab di UIN Malang. Thaqafiyyat, 13(2), 336–360.

Wahyuni, S. T., Retnowaty, & Ratnawati, I. I. (2018). Tindak Tutur Ilokusi pada Caption Akun Islami di Instagram. Basa Taka, 1(2), 11–18.

Wibowo, W. (2009). Menuju Jurnalisme Merdeka Peran Bahasa, Bsianis, dan Politik di Era Mondial. PT Kompas Media Nusantara.

Wijana, I. D. P. (1996). Dasar-dasar Pragmatik. Yogyakarta: Andi Offest.

Downloads

Published

2021-12-31

How to Cite

Cahyani, R. W., Irma, C. N., & Mulasih, M. (2021). Tindak Tutur Ilokusi pada Jual Beli di Pasar Karangpucung Kabupaten Cilacap. ESTETIK : Jurnal Bahasa Indonesia, 4(2), 191–206. https://doi.org/10.29240/estetik.v4i2.3029

Issue

Section

Articles

Citation Check