Faktor yang Mempengaruhi Pengambilan Keputusan dalam Menitipkan Anak di Taman Penitipan Anak (TPA)

Authors

  • Dessy Putri Wahyuningtyas Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/zuriah.v3i2.5737

Keywords:

Factors, Decision Making, Children, Daycare

Abstract

Daycare is an alternative care service for working parents. The occurrence of a paradigm shift where currently many mothers work has implications for the role of care that is taken over by social institutions. So this study aims to explore what factors influence mothers' decision-making in leaving their children at Balita Ceria Daycare. This research uses a qualitative method with a phenomenological approach. The subjects in this study used a purposive sampling technique with the criteria of working mothers, choosing the Fullday program, and having children aged 0 - 5 years or not yet attending kindergarten. The results of the research on factors influencing decision-making in leaving children there are five factors originating from parents, namely work opportunities, professionalism, time management, lower stress and fatigue levels due to work, and independence in households. Other factors related to daycare are curriculum and learning, legality, distance, communication, and safety and comfort of TPA for child development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, B. S. (2015). Psikologi Sosial. CV Pustaka Setia.

Asnawi, M. N. (2019). Penerapan Model Pengasuhan Bersama (Shared Parenting) Dalam Penyelesaian Sengketa Hak Asuh Anak. Al Iqtishadiyah Jurnal Ekonomi Syariah Dan Hukum Ekonomi Syariah, 5(1), 61. https://doi.org/10.31602/iqt.v5i1.2143

Bayır, A., & Lomas, T. (2016). Difficulties generating self-compassion: An interpretative phenomenological analysis Kendisine anlayiş göstermekte zorlanan bireyler hakkinda yorumlayici fenomenolojik analiz. Dalam The Journal of Happiness & Well-Being (Vol. 4, Nomor 1).

Bidang Statistik Sosial BPS Provinsi Jawa Timur. (2020). Profil Angkatan Kerja Perempuan Provinsi Jawa Timur 2020. Badan Pusat Statistik Provinsi Jawa Timur.

Campbell-Barr, V., & Garnham, A. (2010). Childcare: A review of what parents want.

Creswell, J. W. (2018). Research and Design Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Dalam Thousand Oaks California.

Desiyanty, S., Arkanudin, & Listiani, E. I. (2015). Pelayanan Pendidikan Taman Penitipan Anak Dalam Pengasuhan Anak Di Tpa Lkia Pontianak. Jurnal Tesis PMIS-UNTAN-PSS.

Eddles-Hirsch, K. (2015). Phenomenology and educational research. Dalam International Journal of Advanced Research (Vol. 3, Nomor 8).

Febrianasari, I. (2020). Fasilitas Pendidikan dan Penitipan Anak Usia Dini di Surabaya. eDimensi Arsitektur Petra, VIII(1), 513–520.

Gunarsa, S. D., & Gunarsa, Y. S. D. (2012). Psikologi Untuk Keluarga. Libri.

Hamed, A., Saleh, H., & Alabri, S. (2013). Using Nvivo For Data Analysis In Qualitative Research. Dalam International Interdisciplinary Journal of Education (Vol. 2, Nomor 2).

Handayani, A., Afiati, T., & Adiyanti, M. G. (2015). Studi Eksplorasi Makna Keseimbangan Kerja Keluarga Pada Peran Ganda. Seminar Psikologi dan Kemanusiaan, 2003, 30–36.

Herdiansyah, H. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-Ilmu Sosial (A. Suslia, D. Mandasari, & A. Hermawan, Ed.; Edisi 2). Salemba Humanika.

Istiana, Y. (2014). Konsep-Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Didaktika.

Kamtini. (2015). Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Ibu Yang Bekerja Di Luar Rumah. Pengabdian Kepada Masyarakat, 21(80), 45–50.

Kartajaya, H. (2005). Winning The Mom Market In Indonesia: Strategi Membidik Pasar Ibu (Yuswohady & W. Darwin, Ed.). Gramedia Pustaka Utama.

Kertamuda, M. A. (2015). Golden Age. PT Elex Media Komputindo.

Kuswanti, P., Yuliantina, I., Nurfadillah, Handayani, I., & Fatimah, I. (2017). Layanan Pendidikan dan Pengasuhan (M. N. Rahardjo & M. K. Halik, Ed.). Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini, Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Lolitha, Y., Vanhurk, H., Ningsih, S., & Agung, U. D. (2020). Penitipan Anak Iruka Jalan Jamin Ginting Km 8 , 5 Medan Oleh : 5, 31–43.

Mariyana, R., Nugraha, A., & Rachmawati, Y. (2013). Pengelolaan Lingkungan Belajar (Suwito, Ed.; Ketiga). Kencana.

Moleong, L. J. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Dalam PT. Remaja Rosda Karya. Remaja Rosdakarya.

Monika, S. (2014). Motivasi Orang Tua Menitipkan Anaknya di Daycare. Dalam Provitae Jurnal Psikologi Pendidikan (Vol. 6, Nomor 1).

Mu’ammar Uin, M. N., Gunung, S., & Bandung, D. (2017). Analisis Fenomenologi Terhadap Makna dan Realita. Jurnal Studi Agama dan Masyarakat, 13(1).

Nuraini, I. (2018). Peran Tempat Penitipan Anak (Daycare) Tentang Asi Eksklusif Dan Komitmen Ibu Bekerja Untuk Menyusui Dengan Keberhasilan Menyusui Sampai Usia 6 Bulan. J-HESTECH (Journal Of Health Educational Science And Technology), 1(1), 1. https://doi.org/10.25139/htc.v1i1.990

Potter, P. A., Perry, A. G., Stockert, P. A., & Hall, A. (2019). Fundamentals of Nursing: Indonesian edition (E. Novieastari, K. Ibrahim, S. Ramdaniati, & D. Deswani, Ed.; 9th ed., Vol. 2). Elsevier Health Sciences.

Rizkita, D. (2017). Pengaruh Standar Kualitas Taman Penitian Anak (Tpa) Terhadap Motivasi Dan Kepuasaan Orangtua (Pengguna) Untuk Memilih Pelayanan Tpa Yang Tepat. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 1(1), 2579–7190.

Said, A., Ayuni, S., Budiati, I., Widyantari, L. E., Reagan, H. A., Riyadi, Setiyawati, N., Pratiwi, A. I., & Larasaty, P. (2016). Potret Ketimpangan Gender dalam Ekonomi (Vol. 34835456, Nomor 15).

Sembiring, J. J. (2016). Hak & Kewajiban Pekerja Berdasarkan Peraturan Terbaru (F. Pratiwi, Ed.; Cetakan pertama). Visimedia.

Smith, J. A., Flowers, P., & Larkin, M. (2021). Interpretative Phenomenological Analysis :Theory, Method and Research (Second Edition). SAGE Publications.

Sugiyono. (2016). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Dalam CV Alfabeta. https://doi.org/10.3929/ethz-b-000238666

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&d dan Penelitian Pendidikan). Metode Penelitian Pendidikan.

Supsiloani, Puspitawati, & Hasanah, N. (2016). Eksistensi Taman Penitipan Anak dan Manfaatnya bagi Ibu Rumah Tangga yang Bekerja (Studi Kasus di TPA Dharma Asih Kota Medan). JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial , 7(2), 119–124.

Tuwu, D. (2018). Peran Pekerja Perempuan Dalam Memenuhi Ekonomi Keluarga: Dari Peran Domestik Menuju Sektor Publik (Vol. 13, Nomor 1). Mei.

Wikipedia. (2021, Juni 19). Nomor pokok sekolah nasional. id.wikipedia.org.

Wildaniah, F. (2013). Program Bimbingan Untuk Mengembangkan Prilaku Prososial Anak Usia Dini Melalui Bermain Di Tpa Taman Isola (Singel Subjek Research terhadap Anak Usia Dini di TPA Taman Isola).

YouGov. (2015, Agustus 31). Ibu berkerja VS Ibu rumah tangga di Asia. https://sg.yougov.com/ms-sg/news/2015/08/31/ibu-berkerja-vs-ibu-rumah-tangga-di-asia/

Downloads

Published

2022-12-26

How to Cite

Wahyuningtyas, D. P. (2022). Faktor yang Mempengaruhi Pengambilan Keputusan dalam Menitipkan Anak di Taman Penitipan Anak (TPA). Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 103–116. https://doi.org/10.29240/zuriah.v3i2.5737

Issue

Section

Articles

Citation Check