Metode Keteladanan Pendidikan Islam dalam Persfektif Quran

Authors

  • Taklimudin Taklimudin Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Fatah, Palembang, Indonesia
  • Febri Saputra PKBI (Perkumpulan Keluarga Berencana Indonesia) Bengkulu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/bjpi.v3i1.383

Keywords:

Exemplary Method, Education of Islam, the Perspective Quran

Abstract

This study aims to understand is how exemplary method Islamic education in the perspective of the Quran, how the exemplary method of Qurani and its implementation in education. This research uses the Research Method Library (library research) with approach method Mudhu'iy. That is, by way of collecting all or part of the verses from several letters that relate to the problem of exemplary (Uswah hasanah). So in the end taken a thorough conclusion about the matter according to the view of the Quran. The results of this study indicate that there are several verses of the Quran that are used as the normative basis used as exemplary methods in Islamic education. The normative description explicitly illustrates the exemplary exemplified by the Prophets and the Messenger of Allah. as well as the companions used as a foothold and backrest by practitioners.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, Syihab al-Din Abu al-Fadhl ibn Hajar al-‘Asqalani, Tahzib al-Tahzib, Beirut, Dar al-Ihya’ al-Turas al-‘Arabi, 1413 H/1993 M

Al Qasimy, Muhammad Jamaluddin, Tafsir Al Qasimy al Musamma Mahasinu al Takwiil, juz 13, Bairut : Dar al Fikr, 1914

Al-Farmawi, Abdullah al-Hayy, Metode Tafsir Maudhu’iy, Suatu Penghantar, terj. Suryan alJumrah, edisi ke-1, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1996

Al-Maraghi, Ahmad Musthafa, Tafsir Al Maraghi, Semarang: Toha Puta, 1987

Amrullah, Abdul Malik Abdul Karim, Tafsir Al-Azhar, jilid 9 cet ke-3, (Singapura: Pustaka Nasional PTE LTD, 1999

An-Nahlawi, Abdurrahman Prinsip-Prinsip Dan Metode Pendidikan Islam, Bandung: Diponegoro, Cet. 3, 1996

Armai, Arief, Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Press, 2002

Ar-Rifa’i, Muhammad Nasib, Kemudahan dari Allah Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir Jilid III, Jakarta: Gema Insani Press, 2000

Ar-Rifa’i, Muhammad Nasib, Taisiru al-Aliyyul Qadir Li Ikhtishari Tafsir Ibnu Katsir, Terj., Drs. Syihabudin, M.A., Kemudahan Dari Allah ingkasan Tafsir Ibnu Katsir, Jilid 3, Jakarta: Geema Insani Press,1989

As-Sa’dy, Abdur Rahman Nasir, Tafsir al-Karimi ar-Rahman fi Tafsiri Kalami al-Mannan, Juz IV, Bairut: „Alimu al-Kitab, 1993

Asy-Sya’diy, Abdurahman an-Nasr, Tafsir al-Karimi al-Rahmani fi Tafsiri Kalami alMannani, Juz I, (Bairut: Alimu al-Kitab, 1414 H/1993 M

Az-Zuhziliyi, Wahbah, Tafsir Munir fi Aqidati was Sarii’ati wa al-Manhaji, Bairut: Dar alFikr al-Ma’asir, 1991

DEPAG RI, Al-Quran dan Terjemahannya.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, edisi ke-2, Jakarta: Balai Pustaka, 1995

Hadi, Sutrisno, Metodologi Research I, Yogyakarta: Yayasan Penerbitan Fak. Psikologi UGM, 1987

Ilyas, Asnelly, Mendambakan Anak Shaleh; Prinsip-prinsip Pendidikan Anak dalam Islam, Bandung: al-Bayan, 1998

Mahmud, Abi al-Qasim Jarullah Ibn Umar az-Zamakhsyari al Khawarizi, al-Kasyaf, juz III, Bairut: Dar Fikr, t.th

Muhammad, As-Syaik al-Imam bin Abi Bakr ibn Abdul Qadir al-Razy, Muhtar as-Shihaah, Libanon: Maktabah, 1980

Nasih, Ahmad Munjih dan Lilik Nur Kholidah, Metode dan Teknik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Bandung: PT Refika Aditama, 2009

Nasution, S., Didaktif Asas-asas Mengajar, Jakarta: Bumi Aksara, 2000

Rosyadi, Khoiron, Pendidikan Profetik, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004

S. Nasution, Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar & Mengajar, Jakarta: Bumi Aksara, 2011

Shihab, M. Quraish, Membumikan Al-Quran Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat, Bandung: Mizan, 1998

Shihab, M. Quraish, Tafsir Al-Misbah, Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Quran, Volume 4, Jakarta: Lentera Hati, 2002

Shihab, M. Quraish, Wawasan Al-Quran: Tafsir Maudhu’i Atas pelbagai Persoalan Umat, Bandung: Mizan, 2000

Suryadi, Metode Pemahaman Hadis Nabi (Telaah Atas Pemikiran Muhammad Al-Ghazali dan Yusuf Al-Qardhawi). Ringkasan Disertasi, Yogyakarta: Program Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga, 2004

Suyono dan Hariyanto, Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Konsep Dasar, Bandung, Remaja Rosdakarya, 2011

Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 1994

Trianto, Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik, Jakarta: Prestasi Pustakaraya, 2010

Ulwan, Abdullah Nasih, Pendidikan Anak menurut Islam, Kaidah-kaidah Dasar, terj. Khalilullah Ahmas Masjkur Hakim, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 1992

Ulwan, Abdullah Nasih, Tarbiyah al-Aulad fi al-Islam, Juz 2, cet. ke-8, Bairut: Dar alSalam lithaba‟ati wa al-Nasyr wa al-Tauzii‟, 1405 H/1985 M

Downloads

Published

2018-07-11

Issue

Section

Articles

Citation Check