Mengasah Dampak Penggiring (Nurturant Effect) Nilai Karakter Tanggung Jawab Melalui Integrasi Nilai-Nilai Keislaman dalam Pembelajaran Matematika

Authors

  • Nazliati Nazliati Institut Agama Islam Negeri Langsa, Indonesia
  • Muhammad Reza Institut Agama Islam Negeri Langsa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/ja.v3i2.3786

Keywords:

Nurturant Effects, Value of Responsibility Character, Integration of Islamic Values, Math Learning

Abstract

The purpose of this study was to hone the nurturant effect of the value of the character of responsibility on students by integrating Islamic values in mathematics learning. This research is an experimental study using observations and interviews with 5 students of class VIII2 and teachers of SMPN 5 Langsa. Based on the results of the study, it was found that there was a development of the value of the character of responsibility which included a sense of responsibility in completing the tasks that had been given, awareness in helping to solve problems in the group, discipline, and awareness of serving punishment if violating the rules.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, A. dkk. (2013). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Anggreni, F. 2019. Integrasi Al-Quran pada Mata Pelajaran Matematika terhadap Kemampuan Siswa, At-tarbawi: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Kebudayaan, 6 (1): 3. Doi: 10.32505/tarbawi.v6i1.1029.

Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara.

Aunillah, N. (2011). Panduan Menerapkan Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Laksana.

Azwar, S. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Boeree, G. (2013). Personality Theories.Yogjakarta: Prismasophie.

Daradjat. (2016). Ilmu Pendidikan Islam (Cet.III). Jakarta: Bumi Aksara.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 66 Tahun 2013 tentang Standar Penilaian Pendidikan, Jakarta: Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (2013). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2013). Guru dan Anak dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Fazari, Z. (2018). Sikap Guru dan Pemahaman Menerapkan Nurturant Effect. Langsa: MTsS MIM Langsa.

Hamalik, O. (2011). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Joyce, Bruce dkk. (2012). Model Soft Teaching :Model-Model Pengajaran (Edisi Delapan), Penerjemah: Achmad Fawaid dan Ateilla Mirza, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kumalasari, Ade dkk. (2013). Kesulitan Belajar Matematika Siswa Ditinjau dari Segi Kemampuan Koneksi Matematika. Prosiding ISBN: 978-979-16353-9-4.

Kuswiyanto, D. (2010). Skripsi Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengembangkan Ranah Afektif Peserta Didik di SMP Negeri 4 Purwanegara Banjarnegara. Yogjakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Lickona, T. 2012. Character Matters: Persoalan Karakter. terj. Juma dkk. Jakarta: Bumi Aksara.

Lickona, T. 2012. Educating for Character: Mendidik untuk Membentuk Karakter, terj. Juma Wadu Wamaungu dan Editor Uyu Wahyuddin

dan Suryani, Jakarta: Bumi Aksara.

Lubis, Saiful Akhyar. (2010). Profesi Keguruan. Medan: Perdana Mulya Sarana.

Mahmud. (2011). Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Maji dkk. (2010). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Nahlawi. (2012). Pendidikan Islam di Rumah Sekolah dan Masyarakat (cet.III). Jakarta: Gema Insani Press.

Nurfuadi, Moh. Roqib. (2016). Kepribadian Guru. Puwekerto (Revisi): STAIN Press & Grafindo Litera Media.

Nurkancana, W. (2002). Evaluasi ilmu pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.

Purwanto, N. (2000). Psikologi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Samani, Muchlas & Hariyanto. (2012). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sanjaya. (2016). Strategi Pembelajaran (Revisi-III). Berorientasi Standar Proses Pendidikan Pranada Group.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suparlan. (2012). Menjadi Guru Efektif. Yogyakarta: Hikayat Publishing.

Suryabrata, Samadi. (1982). Perkembangan Individu. Jakarta: Rajawali.

Sutarto dkk. (2017). Jurnal Dampak Pengiring Pembelajaran Pendekatan Saintikfik Untuk Pengembangan Sikap Spiritual dan Sosial Siswa. Yogyakarta: Cakrawala Pendidikan.

Syukur, F. (2011). Sejarah Peradaban Islam. Semarang: PT. Pustaa Rizki Putra.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Usman. (2002). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Zuriah, N. (2013). Pendidikan Moral dan Budi Pekerti dalam Perspektif Perubahan Menggagas Platform Pendidikan Budi Pekerti Secara Kontekstual dan Futur

Downloads

Published

2022-08-23

Issue

Section

Articles

Citation Check