Implikasi Bimbingan Kelompok Terhadap Penyesuaian Diri Siswa di Madrasah Aliyah
DOI:
https://doi.org/10.29240/jbk.v7i1.5444Keywords:
Implication, Adjustment, Group GuidanceAbstract
This study is intended to help students adapt themselves and see the extent of the group guidance implications for the student's adaptation. Self-adjustment is needed especially for students who enter a new school, where self-adjustment is an individual's ability to meet the demands, both within himself and in the ward. The study used a descriptive qualitative approach to be able to see the process through an analyst for phenomena that occur in the field on factual issues and look at the comprehensive implications, with the subject of two male students and three female students. As a result of this study indicates improvement, students who follow group guidance convey aspirations and messages to be addressed by educators. In the performance of a group of student guides feeling its therapeutic effect, students can learn to appreciate, listen and speak with confidence.
Downloads
References
Abdurrahman, A. (2019). Fungsi dan Peran Konseling Islam Dalam Pendidikan. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(1), 33. https://doi.org/10.29240/jbk.v3i1.799
Afifa, A., & Abdurrahman, A. (2021). Peran Bimbingan Konseling Islam dalam Mengatasi Kenakalan Remaja. Islamic Counseling : Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 5(2), 175. https://doi.org/10.29240/jbk.v5i2.3068
Agustiani. (2009). Psikologi Perkembangan: Pendekatan Ekologi Kaitannya Dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri Pada Remaja (Cetakan 2). Refika Aditama.
Alex Sobur. (2003). Psikologi Umum. Pustaka Setia.
Barseli, M., Sembiring, K., Ifdil, I., & Fitria, L. (2019). The concept of student interpersonal communication. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 4(2), 129–134. https://doi.org/10.29210/02018259
Diananda, A. (2019). Psikologi Remaja dan Permasalahannya. Journal ISTIGHNA, 1(1), 116–133. https://doi.org/10.33853/istighna.v1i1.20
Enung Fatimah. (2006). Psikologi Perkembangan. Pustaka Setia.
Fitriani, L., Perdani, Z. P., & Riyantini, Y. (2020). Hubungan Tingkat Stres Remaja dengan Kemampuan Beradaptasi di Pondok Pesantren Kota Tangerang. 4.
Hasmayni, B. (2014). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Penyesuaian Diri Remaja. 6(2), 98–104.
Herdiansyah, H. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif ; untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Salemba Humanika.
K, S. (2019). Konsep Bimbingan Pribadi-Sosial dalam Mengembangkan Sikap Positif Siswa. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.29240/jbk.v3i2.1061
Kurniati, D., Musyofah, T., & Ojil, A. P. (2021). Pelaksanaan Supervisi Bimbingan Konseling dalam Meningkatkan Keterampilan Layanan Konseling Guru BK SMA Kabupaten Rejang Lebong. Islamic Counseling : Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 5(1), 133. https://doi.org/10.29240/jbk.v5i1.2736
Lusikooy, A. M. (2017). Penerapan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kemampuan Beradaptasi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan, 1(1). https://doi.org/10.30598/jbkt.v1i1.139
Mulya, G., & Lengkana, A. S. (2020). Pengaruh Kepercayaan Diri, Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Jasmani. COMPETITOR: Jurnal Pendidikan Kepelatihan Olahraga, 12(2), 83. https://doi.org/10.26858/cjpko.v12i2.13781
Musyirifin, Z. (2020). Strategi Pengendalian Kerentanan Sosial Remaja Berbasis Bimbingan Pribadi Sosial. 127–135.
Mz, I. (2018). Peran Konsep Diri Terhadap Kedisiplinan Siswa. NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 2(1), 1–11. https://doi.org/10.23971/njppi.v2i1.915
Nurlaelah, N., & Sakkir, G. (2020). Model Pembelajaran Respons Verbal dalam Kemampuan Berbicara. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 113–122. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.230
Palittin, I. D., Wolo, W., & Purwanty, R. (2019). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa. Magistra : Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 101–109.
Pranoto, H., Wibowo, A., & Pristiningsih, N. (2019). Hubungan Antara Harga Diri Dengan Penyesuaian Diri Remaja Panti Asuhan Budi Utomo Kota Metro Tahun 2019. Counseling Milenial, 1(1), 1–8.
Putra, H. P. (2017). Peningkatan Self Esteem Siswa melalui Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sugesti. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(1), 95. https://doi.org/10.29240/jbk.v1i1.230
Rahmah, A. (2016). Hubungan Antara Penyesuaian Diri Dengan Kemandirian Belajar Siswa Kelas X SMA Excellent Al-Yasini Yang tinggal Di Pondok Pesantren.
Sa’adah, M., & Azmi, K. R. (2022). Efektivitas Bimbingan Karir Berbasis Life Skills Teknik Problem Solving Meningkatkan Motivasi Entrepreneurship Santri di Pondok Pesantren Entrepreneur Al-Mawaddah Kudus. Islamic Counseling : Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 6(1), 1. https://doi.org/10.29240/jbk.v6i1.3428
Samio, S. (2018). Aspek – Aspek Pertumbuhan Dan Perkembangan Peserta Didik. Best Journal (Biology Education, Sains and Technology), 1(2), 36–43. https://doi.org/10.30743/best.v1i2.791
Seriwati, S. (2017). Penerapan Konseling Kelompok Realita Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Di Sekolah. 3.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kombinasi (1st ed.). Alfabeta.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73–82.
Widayanti, F. D. (2013). Pentingnya Mengetahui Gaya Belajar Siswa Dalam Kegiatan Pembelajaran Di Kelas. Erudio Journal of Educational Innovation, 2(1). https://doi.org/10.18551/erudio.2-1.2
Widyastutik, S., Handayani, D. A. K., & Dewi, W. N. A. (2019). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa Kelas VII Terhadap Lingkungan Sekolah Di SMP YPE Semarang.
Winkel & Astuti. (2004). Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Media Abadi.
Yuniarti, Y. N. (2009). Hubungan Persepsi Efektivitas Komunikasi Interpersonal Orangtua dan Kematangan Emosi Dengan Penyesuaian Diri Pada Remaja Siswa SMAN 1 Polanharjo (Online).
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).