Pemanfaan Neurosains dalam Desain Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab
DOI:
https://doi.org/10.29240/jba.v4i1.1095Keywords:
Curriculum development, Arabic language, neuroscienceAbstract
Downloads
References
Ainun, M. Evaluasi Dalam Pembelajran Bahasa Arab. Malang: Misykat, 2006.
Anjarningsih, Harwintha Yuhria. Otak Dan Kemampuan Berbahasa. Yogyakarta: Pustaka Rihama, 2010.
Ansyar, Mohammad. Kurikulum Hakikat, Fondasi, Desain, Dan Pengembangan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group, 2015.
Asrori, Mohammad. Pengembangan Kurikulum Di Pesantren. Malang: UIN Maliki Press, 2013.
Bako, Fitri Mawaddah, Faiqatul Masrurah, Friske Tuli, and Desiy Arifah. “Pengawasan Dan Evaluasi Program Bahasa Arab Di Pondok Pesantren.†Arabi : Journal of Arabic Studies 3, no. 1 (June 30, 2018). https://doi.org/10.24865/ajas.v3i1.72.
Dewi, Citra Trisna, Nur Wulandari Fitri, and Ovi Soviya. “Neurosains dalam Pembelajaran Agama Islam.†Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam 6, no. 2 (November 30, 2018). https://doi.org/10.21274/taalum.2018.6.2.259-280.
Endah, and Nasiruddin. “Eksperimentasi Metode Mind Map Pada Pembelajaran Nahwu Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.†Al MahÄra Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 05, no. 01 (2019). https://doi.org/10.14421/almahara.2019.051-05.
Erniati. “Pembelajaran Neurosains Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Pada Pondok Pesantren.†Jurnal Studia Islamika 12, no. 1 (June 2015).
Faisal, Sanapiah. Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional, 1982.
Gardner, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligence. New York: Basic Book, 1993.
Habibi, Burhan Yusuf. “Integrasi Kurikulum Bahasa Arab Pesantren Tradisional Dan Modern Di Madrasah Aliyah Program Keagamaan.†Journal of Arabic Studies, 2019, 17.
Hagwood, Sccott. Rahasia Melejitkan Daya Ingat Otak. Translated by Abdul Qadir Shaleh. Yogyakarta: Think, 2019.
Hanafi, Abdul Halim, and Amrina. Desain Pembelajaran Bahasa Arab: Membangun Guru Bahasa Arab Yang Professional Dan Kompetitif. Jakarta: Diadit Media Press, 2013.
Hanafi, Imam. “Neurosains-Spiritualitas Dan Pengembangan Potensi Kreatif,†An-Nuha Vol. 3, No. 1, 2016.
Hasibuan, Lias. Kurikulum Dan Pemikiran Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada, 2010.
Horstman, Judith. The Scientific Amirican Brave New Brain. San Fransisco: Jhon Wiley & Son Inc, 2010.
Hudrazindi, Walid. Al Manahij At-Ta’limiyyah: Tasmimuha, Wa Tanfidzuha, Taqwimuha, Tathwiruha. Jordan: Modern Book World, n.d.
Ide, Pangkalan. Menyeimbangkan Otak Kiri Dan Otak Kanan. Jakarta: PT Elex Media Komputindo, 2009.
Ismail. Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis PAIKEM. Semarang: Rasial Media Group, 2008.
Ismawati, Esti. Telaah Kurikulum dan Pengembangan Bahan Ajar. Yogyakarta: Ombak, 2012.
Kushartanti, BM Wara. Perkembangan Aplikasi Neurosains Dalam Pembelajaran Di TK. Yogyakarta: Klinik Terapi Fisik FIK UNY, 2003.
Maksudin. Metodologi Pengembangan Berpikir Integratif Pendekatan Dialektik,. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2016.
Muhajir. Arah Baru Pengajaran Bahasa Arab “Filsafat Bahasa, Metode, Dan Pengembangan Kurikulum.†Yogyakarta: FITK UIN Sunan Kalijaga, 2017.
Muhammad, Najamuddin. Memahami Cara Kerja Gelombang Otak Manusia: Menggali Dan Menyikap Sejuta Kedahsyatannya Untuk Kemajuan Diri. Yogyakarta: Diva Press, 2011.
Mujib, Fathul. Rekontruksi Pendidikan Bahasa Arab Dari Pendekatan Konvensional Ke Integratif Humanis. Yogyakarta: PEDAGOGIA, 2010.
Munir. Perencanaan Sistem Pengajaran Bahasa Arab. Jakarta: Kencana, 2017.
Naim, Ngainun, and Ahmad Sauqi. Pendidikan Multikultural Konsep Dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2008.
Pasiak, Taufik. Tuhan Dalam Otak Manusia. Bandung: PT Mizan Pustaka, 2012.
Qoim Nurani, Maksudin. Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab (Teori dan Praktik). Yogyakarta: Pascasarjana Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan (FITK) UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2016.
S. Brown, Warren, and Brad D. Strawn. The Physical Nature of Christian Life: Neuroscience, Psychology, and the Church. New York: Cambridge University Press, 2012.
Saosa, David A. Bagaimana Otak Belajar. Keempat. Jakarta: Grasindo, 2012.
Shapiro, Lawrence E. Mengajarkan Emotional Intelligence Pada Anak. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 1997.
Sholeh, Nur, and Ulin Nuha. Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab Analisis Dan Panduan Kurikulum Bahasa Arab Sesuai KTSP. Yogyakarta: Diva Press, 2013.
Suyadi. Teori Pembelajaran Anak Usia Dini Dalam Kajian Neurosains. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2014.
Wahab, Muhbib Abdul, Aziz Fahrurrozi, Tulus Musthafa, and Syamsul Arifin. “Standarisasi Kompetensi Bahasa Arab Bagi Calon Sarjana Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri.†Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 5, no. 1 (June 3, 2018). https://doi.org/10.15408/a.v5i1.6691.
Yusuf, Muhammad. “Desain Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab: Pendekatan Otak Kanan†El-Tsaqafah, Vol. 18, No. 2. (2019).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).