Urgensi Pedagogik dalam Pembelajaran dan Implikasinya dalam Pendidikan

Abdul Rahman

Abstract


An educator must have an understanding of pedagogical learning. Understanding of pedagogic aims to make children later in life able to understand and live life and later can support themselves, can live meaningfully, and can also glorify life. The lack of understanding of teachers and educators about the meaning of fundamental change in teaching, educating and learning, keeps them insistent on educational pracces built on old rules, rules that are never renewed by new demands arising in society. In order for the educated participants to understand and master a number of important knowledge in life, to master certain skills, and to understand the values of life, first taught through knowledge learning, the second is taught through practice of mastering real skills, and the third is taught through an understanding of the values of life

Keywords


Pedagogic; teaching; education

Full Text:

PDF

References


Achwan, R. (1991). Prinsip-prinsip Pendidikan Islam Versi Mursi. Jurnal Pendidikan Islam, 1.

Barlia, L. (2011). Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Sains di SD: Tinjauan Epistemologi, Ontologi, Dan Keraguan Dalam Praksisnya. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3.

Barlia, L. (2011). Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Sains di SD: Tinjauan Epistemologi, Ontologi, Dan Keraguan Dalam Praksisnya. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3.

Dwijayanti, I. (2014). efektivitas Kelas Humanistik Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Karakteristik Peserta Didik. Aksioma, 5(1/maret).

Hamim, N. (2014). Pendidikan Akhlak: Komparasi Konsep Pendidikan Ibnu Miskawaih dan Al-Ghazali. Jurnal Studi Keislaman, 18.

Harian Republika, Edisi 24 Desember 2017 (Kolom Pendidikan)

Jayanti, W. E. (2013). Strategi ImplementasiTIK dan Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Perubahan Pembelajaran Sekolah Menengah Pertama di Kota Semarang: Jurnal Khatulistiwa Informatika,1.

Khusniati, M. (2012). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1.

Megawati, S. (2012). Memahami Perbedaan Pebelajar dan Kebutuhan Belajar Menurut Teori Kognitif dan Behaviorisme. Jurnal Profesi Kependidikan, 1.

Muliadi, E. (2012). Urgensi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam, 1.

Pramudia, J. R. (2006). Orientasi Baru Pendidikan: Perlunya Berorientasi Posisi Pendidik dan Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 3.

Pramudia, J. R. (2006). Orientasi Baru Pendidikan: Perlunya Berorientasi Posisi Pendidik dan Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 3(1).

Rahman, A. (2012). Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Islam-Tinjauan Epistemologi dan Isi-Materi. Jurnal Eksis, 8(1).

Ramdhani, M. A. (2017).Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8.

Ramdhani, M. A. (2017).Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 28-37.

Rizal, A. S. (2011). Transformasi Corak Edukasi Dalam Sistem Pendidikan Pesantren, Dari Pola Tradisi ke Pola Modern. Ta, 1051(9), 95-112.

Rusuli, I. (2014). Refleksi Teori Belajar Behavioristik Dalam Perspektif Islam. Jurnal Pencerahan, 8(1).

Sanyata, S. (2012). Teori dan Aplikasi Pendekatan Behavioristik Dalam Konseling. Jurnal Paradigma, (14), 1-11.

Sudarsana, I. K. (2016). Pemikiran Tokoh Pendidikan Dalam Buku Lifelong Learning: Policies, Practices, and Programs (Perspektif Peningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia). Jurnal Penjaminan Mutu, 2.

Suhardi, D. (2012). Peran SMP Berbasis Pesantren Sebagai Upaya Penanaman Pendidikan Karakter Kepada Generasi Bangsa. Jurnal Pendidikan Karakter, (3).

Supardi, D., & Ghofar, A. (2017). Konsep Pendidikan Moral Imam Al-Ghazali Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Agama Islam Di Indonesia. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal pendidikan Islam, 1(2).

Utami, R. (2017). Model Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Langkah Penyelesaian Berdasarkan Polya dan Krulik-Rudnick Ditinjau dari Kreativitas Siswa. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1.

Wulandari, B., & Surjono, H. D. (2013). Pengaruh Problem-based Learning Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Motivasi Belajar PLC di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.29240/bjpi.v3i1.358

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Abdul Rahman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY:

CrossrefMorarefGoogle ScholarDimensionsPKP Index



free web stats Belajea's Visitors
Creative Commons LicenseThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.