Revitalization of the Concept of Educational Axiology: Perspectives of Islamic Philosophy
DOI:
https://doi.org/10.29240/belajea.v6i2.2590Keywords:
Axiology, Basic education, Islam.Abstract
Downloads
References
Arif, Mahmud. Involusi Pendidikan Islam: Mengurai Problematika dalam Perspektif Historis-Filosofis. Yogyakarta: Idea Press, 2006.
———. Pendidikan Islam Transformatif. Yogyakarta: LKIS Pelangi Aksara, 2008.
Arifin, Muzayyin. Filsafat Pendidikan Islam Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara, 2017.
D. Marimba, Ahmad. Pengantar Filsafat Islam. Bandung: Al-Ma’arif, 2016.
Dalimunth, Sehat Sultoni. Filsafat Pendidikan islam Sebuah Bangunan Ilmu Islamic Studies. Yogyakarta: Deepublish, 2018.
Dasuki, Mohamad Ramdon. “Tiga Aspek Utama Dalam Kajian Filsafat Ilmu; Ontologi, Epistemologi, Dan Aksiologi.†PROCEEDINGS UNIVERSITAS PAMULANG 1, no. 2 (13 Januari 2020). http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Proceedings/article/view/4056.
Departemen Agama Republik Indonesia. Alqur’an dan Terjemahnya. Bandung: CV Penerbit Jumanatul Ali-Art, 2005.
Fithriani, Fithriani. “Implikasi Aksiologi dalam Filsafat Pendidikan.†Intelektualita 5, no. 1 (2019).
Hadi, Samsul. “Hak Mendapatkan Pendidikan Tinjauan Epistimologi dan Aksiologi Filsafat Pendidikan Islam.†Palapa 5, no. 2 (2017): 78–91.
Hidayat, Rahmat. “Pendidikan Islam Sebagai Ilmu: Tinjauan Ontologi, Epistimologi Dan Aksiologi.†SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan 1, no. 1 (2016).
Ilham, Dodi. “Persoalan-Persoalan Pendidikan dalam Kajian Filsafat Pendidikan Islam.†Didaktika: Jurnal Kependidikan 9, no. 2 (2020): 179–88.
Khojir. “Membangun Paradigma Ilmu Pendidikan Islam: Kajian Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi.†Dinamika Ilmu 11, no. 1 (2011).
Knight, George R. “Filsafat Pendidikan, translator: Mahmud Arif.†Yogyakarta: CDIE, 2007.
Komara, Endang. Filsafat Ilmu dan Metodologi Penelitian. Bandung: Refika Aditama, 2011.
Konrad, Kebung. Filsafat Ilmu Pengetahuan. Jakarta: PT Prestasi Pustaka raya, 2011.
Mahfud. “Mengenal Ontologi, Epistemologi, Aksiologi Dalam Pendidikan Islam.†CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman 4, no. 1 (2018).
Malik, Muh Syauqi, dan Maemunah Maemunah. “Kemampuan Literasi Baca Tulis Anak Usia Dasar (Studi Analisis Perkembangan Bahasa Anak Usia 7-12 Tahun di Madrasah Ibtidaiyah (MI) Salafiyah Tajungsari Kecamatan Tlogowungu Kabupaten Pati).†JIP (Jurnal Ilmiah PGMI) 6, no. 2 (2020): 195–214.
Muhaimin, H. Nuansa Baru Pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2006.
Sholihah, Mar’atus, Aminullah Aminullah, dan Fadlillah Fadlillah. “Aksiologi Pendidikan Islam (Penerapan Nilai-Nilai Aqidah Dalam Pembelajaran Anak Di Mi).†Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 1, no. 2 (2019): 63–82.
Tafsir, Ahmad. Filsafat Pendidikan Islami. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2012.
Tim Penyusun MKD IAIN Sunan Ampel. Pengantar Filsafat. Surabaya: IAIN Sunan Ampel Press, 2011.
Utami, Dyah Ayu Putri. “Tinjauan Ontologi, Epistemologi, dan Aksiologi dalam Penelitian Implementasi Kebijakan Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di SMP NEGERI 9 YOGYAKARTA.†Jurnal Filsafat Indonesia 3, no. 2 (30 Juni 2020): 63–71. https://doi.org/10.23887/jfi.v3i2.22695.
Yunita, Nurma, dan Femalia Valentine. “Nilai-Nilai Pendidikan Islam Serta Hikmah Pengurusan Jenazah.†Belajea; Jurnal Pendidikan Islam 5, no. 2 (30 Desember 2020): 289–308. https://doi.org/10.29240/belajea.v5i2.1418.
Zein, Muhammad. Filsafat Pendidikan Islam. Yogyakarta: Fak. Tarbiyah IAIN Suka, 1985.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with Belajea: Jurnal Pendidikan Islam agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).