Evaluasi Pembelajaran Mapel Fiqih Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di MTs Wachid Hasyim Surabaya

Authors

  • Muhammad Anshar UIN Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
  • Ismail Ismail UIN Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
  • Anik Zakariyah UIN Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
  • Adam Ahmad Syahrul Alim UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.29240/belajea.v5i2.1723

Keywords:

Evaluation of learning, Children with Special Needs, Fiqh

Abstract

This research is motivated by the problem of children with special needs in inclusive schools. This study aims to reveal the process to the evaluation report using the ABK CPIP (Context, Input, Process, Product) model. Whereas the subject to be discussed is to focus on the subject of fiqh as one of the subjects of PAI that is applied at MTs Wahid Hasyim Surabaya. The object of this study is the principal, ABK assistant teachers, and the inclusive class coordinator, accompanied by data in the field that can support this research. The results of this study conclude that the evaluation of learning with the CIPP model provides optimal supervision between subject teachers and ABK companion teachers for mastery of material for children with special needs, ranging from planning, learning processes, evaluations and products, so that ABK does not miss lessons with special attention through the process of achieving learning objectives

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bandhi. Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: Aditama, 2006.

Basrowi & Suwadi. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta, 2008

Depdiknas RI. Undang-undang Republik Indonesia Nomer 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Dimyati dan Mudjiono. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta. 1999. Cet.Ke-1.

Direktorat PSLB. Pedoman Khusus Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan Nasional. 2009.

Haris Herdiansyah. Wawancara. Observasi. dan Focus Group. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2013

Hasan Baharun, Robiatul Awwaliyah, “Pendidikan Inklusi Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Perspektif Epistemologi Islamâ€, MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, Vol. 5, No. 1, Maret (2018)

http://www.mtswachidhasyimsby.com/data-karyawan-dan-guru/

Idrus L, “Evaluasi Dalam Proses Pembelajaranâ€, Jurnal ADAARA : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 9, No. 2 Agustus (2019)

Jati Rinakri Atmaja. Pendidikan dan Bimbingan Anak Berkebutuhan Khusus Bandung: PT.Remaja Rosdakarya, 2017.

Kementrian Pendidikan Nasi. Modul Pelatihan Pendidikan Inklusif. Jakarta: Kemendiknas, 2010.

Lilik Maftuhatin, “Evaluasi Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Di Kelas Inklusif Di Sd Plus Darul ‘Ulum Jombangâ€, Religi: Jurnal Studi Islam Vol. 5, No. 2, Oktober (2014)

Maimun, Agus, Agus Zaenul Fitri. Madrasah Unggulan Lembaga Pendidikan Alternatif di Era Kompetitif. Malang: UIN-Maliki Press, 2010.

Mohammad Takdir Ilahi. Pendidikan Inklusif : Konsep dan Aplikasi Jogjakarta: Arruzz Media, 2013.

Nana Sudjana. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 1991.

Nuraini, “Pendidikan Agama Islam Untuk Sekolah Inklusi (Kajian Teori Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar)â€, Jurnal Inovatif, Vol. 5, No. 1, Pebruari (2019)

Putranto, Bambang. Tips Menangani Siswa Yang Membutuhkan Perhatian Khusus Yogyakarta: Diva Press. 2015.

Rizali Hadi, “Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus Autistik Di Sekolah Inklusi Sdn Benua Anyar Kota Banjarmasinâ€, Jurnal Tarbiyah Islamiyah, Volume 7, Nomor 2, Juli-Desember (2017).

Saihu, Abdul Aziz. “Implementasi Metode Pendidikan Pluralisme Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islamâ€, Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 5, No. 01 (2020).

Siswanto, Siswanto, and Eli Susanti. ‘Manajemen Pengembangan Kurikulum Sekolah Inklusi’. Tadbir : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan 3, no. 2 (24 November 2019): 113. https://doi.org/10.29240/jsmp.v3i2.927.

Siti Khosiah Rochmah, “Strategi Pembelajaran PAI Pada Peserta Didik Tuna Grahita Sekolah Dasar Kelas Awal Di Sekolah Dasar Luar Biasa (SDLB) Pembina Tingkat I Cilandak Lebak- Bulus Jakarta Selatanâ€, Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 2, No. 01 (2017)

Tarindra Puspa Wijayanti dkk, “Pengaruh Sekolah Inklusi terhadap Kepekaan Sosial Anak SD Slerok 2 Kota Tegalâ€, Journal of Creativity Student, Vol. 2 (2) (2019)

Zainal Arifin. Evaluasi Pembelajaran Prinsip Teknik Prosedur. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2012.

Downloads

Published

2020-12-30

Issue

Section

Articles

Citation Check