Pola Interaksi Guru dengan Siswa Berbasis al Rahmah: Telaah terhadap Q.S Ali Imran: 159 dan al Kahf: 60-82

Sutarto Sutarto

Abstract


Interaction Patterns of Teachers and Students Based on al Rahmah: A study of Q.S Ali Imran: 159 and al Kahf: 60-82

Teacher interaction with students is crucial in the learning process, but not all teachers can do it well. Library research with a thematic approach (maudhu'iy) aims to reveal the pattern of teacher-student interaction based on mercy based on the Koran Surat Ali Imran: 159 and al Kahf: 60-82. The research data comes from primary and secondary data, then analyzed by content analysis and comparative. The results of the study revealed that there are several basic principles contained in sura Ali Imran: 159 and surah al Kahf: 60-82 related to mercy-free interactions, namely interactions must be carried out gently, not harshly, forgive each other, based on deliberation, earnest, sincere and trustful and must be done with great affectioner, based on deliberation, and sincerely. Sincere and trustful and must be done with love


Keywords


Ali Imran: 159; al Kahf: 60-82; al Rahmah; teacher-student interaction

Full Text:

PDF

References


Abdul Aziz Asy-Syalhub, Fu`ad bin. Al-Mu’alim al-Awwal (Qudwatun Likulli Li Kulli Mu’allimin Wa Mu’allimatin Yang Diterjemahkan Oleh Jamaluddin Dengan Judul “ Begini Seharusnya Menjadi Guru Panduan Lengkap Metodologi Pengajaran Rasulullah SAW. Jakarta: Darul Haq 2016, 2016.

Abudullah, Abudullah. “Tugas Guru Dalam Perspektif Al-Qur’an.” Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan 8, no. 1 (2016): 1–16.

Adlini, Miza Nina, Anisya Hanifa Dinda, Sarah Yulinda, Octavia Chotimah, and Sauda Julia Merliyana. “Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka.” Edumaspul: Jurnal Pendidikan 6, no. 1 (2022): 974–80.

Ahmadi, Abu. Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta, 1991.

Akhtar, Shamim, MUHAMMAD Hussain, Muhammad Afzal, and SYED AMIR Gilani. “The Impact of Teacher-Student Interaction on Student Motivation and Achievement.” European Academic Research 7, no. 2 (2019): 1201–22.

Amin, Amannasrullah. “Hubungan Kompetensi Sosial Guru Dengan Interaksi Edukatif Dalam Perspektif Peserta Didik.” Al-Bidayah : Jurnal Pendidikan Dasar Islam 11, no. 1 (June 30, 2019): 77–106. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v11i01.175.

Anis, Muhmmad. Quantum Al-Fatihah Membangun KonsepPendidikan Berbasis Surah Al-Fatihah. Yogyakarta: Paedagogia, 2010.

Arzita, Nansisca Eka, and Sumarsih Sumarsih. “Pengaruh Motivasi Belajar, Sumber Belajar, Dan Interaksi Guru Dan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Perusahaan Jasa Kelas X Akuntansi SMK Negeri 1 Tempel Tahun Ajaran 2016/2017.” Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia 7, no. 2 (2018).

Badriyah, Lailatul, and KH Abdul Muiz. Makna Rahmah Dalam Al-Qur’an. Haura Utama, 2022.

Bakhtiar, Laleh. Meneladani Akhlak Melalui Al-Asma’ al-Husna. Bandung: Mizan, 2002.

Darmalaksana, Wahyudin. “Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka Dan Studi Lapangan.” Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2020.

Djamarah, Syaiful Bahri. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif: Suatu Pendekatan Teoritis Dan Psikologis. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.

E. Q., Nurwadjah Ahmad. Tafsir Ayat-Ayat Pendidikan: Hati Yang Selamat Hingga Kisah Luqman. Bandung: Marja, 2007.

Fahri, Lalu Moh, and Lalu A. Hery Qusyairi. “Interaksi Sosial Dalam Proses Pembelajaran.” PALAPA 7, no. 1 (2019): 149–66.

Fitri, Nurhadia, and Mahsyar Idris. “Nilai Pendidikan Islam Dalam Qur’an Surah Luqman Ayat 1-19: Tinjauan Kognitif, Afektif, Dan Psikomotorik.” Al-Musannif 1, no. 1 (2019): 32–46.

Gerungan, W.A. Psikologi Sosial. Bandung: Refika Aditama, 2009.

HAMKA. Tafsir al Azhar Juz VI. Jakarta: Pustaka Panjimas, 2017.

Haris, Aidil, and Asrinda Amalia. “Makna Dan Simbol Dalam Proses Interaksi Sosial (Sebuah Tinjauan Komunikasi).” Jurnal Dakwah Risalah 29, no. 1 (2018): 16–19.

Haslinda, Haslinda, A. Abd Kadir, and Rahmawati Patta. “Hubungan Interaksi Guru Dengan Siswa Terhadap Hasil Belajar Matemtika Siswa SD Kelas V.” JPPSD: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar 1, no. 2 (n.d.): 253–60.

Hidayatullah, Alif Hendra. “Term Rahmah Dalam al Quran (Studi Interpretasi Quraish Shihab Dalam Tafsir Al-Misbah).” QOF 3, no. 2 (2019): 135–46.

Ilahi, Fadhl. An-Nabiyyul Karim Shallahu ‘Alaihi Wasalama Mu’Alliman. Diterjemahkan Oleh Ahmad Yunus Dalam Judul Bersama Rasulullah SAW Mendidik Generasi Idaman. Jakarta: Pustaka Imam Asy-Syafi’i, 2015.

Inah, Ety Nur. “Peran Komunikasi Dalam Interaksi Guru Dan Siswa.” Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan 8, no. 2 (2015): 150–67.

Iqbal, Abu Muhammad. Pemikiran Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.

Irungu, Mwangi Newton, Grace Nyagah, and Mercy Mugambi. “Learner-Teacher Non-Verbal Interaction Effect on Academic Achievement of Learners in Chemistry.” African Educational Research Journal 7, no. 2 (2019): 88–96.

Irwansyah, Muhammad, Melda Diana Nasution, and Afrida Afrida. “Urgensi Kompetensi Kepribadian Guru Dalam Sistem Pendidikan Perspektif Hadits Nabawi.” Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam 9, no. 2 (2019).

Ismail, M. Jen. “Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Menjaga Kebersihan Di Sekolah.” Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 4, no. 1 (2021): 59–68.

Jabir Al-Jaziri, Abu Bakar. Tafsir Al-Qur’an Al-Aisar, Terj. M.Azhari Hatim. Jakarta: Darus Sunnah, 2012.

Juhji, Juhji, and Adila Suardi. “Profesi Guru Dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Di Era Globalisasi.” Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam 5, no. 1 (2018): 16–24.

Junbulati, Ali al-, and Abdul Futuh at-Tuwanisi. Perbandingan Pendidikan Islam. Jakarta: Rineka Cipta, 2014.

Kamila, Jenisa Tasya, Kaamilah Nurnazhiifa, Lara Sati, and Ratih Setiawati. “Pengembangan Guru Dalam Menghadapi Tantangan Kebijakan Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4.0.” Jurnal Pendidikan Tambusai 6, no. 2 (May 31, 2022): 10013–18. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.4008.

KBBI. “Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI).” Kementerian Pendidikan Dan Budaya, 2016.

Kodir, Abdul. “Urgensi Pendidikan Berbasis Rahmah Terhadap Tumbuh Kembang Anak Usia Dini.” Jurnal Adzkiya 2, no. 01 (2018): 59–73.

Kumayi, Sulaiman al-. 99 Q (Kecerdasan 99 Cara Meraih Kemenangan Dan Ketenangan Hidup Lewat Penerapan 99 Nama Allah). Jakarta: Hikmah, 2003.

Kur’ani, Nur. “Hubungan Antara Persepsi Siswa Terhadap Interaksi Guru-Siswa Dan Kecerdasan Emosi Dengan Motivasi Belajar.” EKSISTENSI, 2019.

Lickona, Thomas. Pendidikan Karakter Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Baik Dan Pintar. Bandung: Nusa Media, 2014.

Longobardi, Claudio, Michele Settanni, Laura Elvira Prino, Matteo Angelo Fabris, and Davide Marengo. “Students’ Psychological Adjustment in Normative School Transitions from Kindergarten to High School: Investigating the Role of Teacher-Student Relationship Quality.” Frontiers in Psychology 10 (2019): 1238.

Lubis, Maesaroh, and Nani Widiawati. “Integrasi Domain Afektif Taksonomi Bloom Dengan Pendidikan Spiritual Al-Ghazali (Telaah Kitab Ayyuhal Walad).” Jurnal Educative: Journal of Educational Studies 5, no. 1 (June 30, 2020): 41–56. https://doi.org/10.30983/educative.v5i1.3228.

Mansur, Rosichin. “Belajar Jalan Perubahan Menuju Kemajuan.” Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam 3, no. 1 (2018).

Maraghi, Ahmad Mustafa al. Terjemahan Tafsir al Maraghi. Semarang: Toha Putera, 2016.

Miao, Jia, Jiangmei Chang, and Li Ma. “Teacher–Student Interaction, Student–Student Interaction and Social Presence: Their Impacts on Learning Engagement in Online Learning Environments.” The Journal of Genetic Psychology 183, no. 6 (November 2, 2022): 514–26. https://doi.org/10.1080/00221325.2022.2094211.

Mu’minah, Habibah. “Analisis Kemampuan Kognitif Peserta Didik: (Studi Pada Lembaga Pendidikan MI al-Kautsar Yogyakarta).” Journal of Islamic Education Research 1, no. 02 (June 27, 2020): 28–38. https://doi.org/10.35719/jier.v1i02.19.

Napitupulu, Dedi Sahputra. “Proses Pembelajaran Melalui Interaksi Edukatif Dalam Pendidikan Islam.” Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 1 (July 30, 2019). https://doi.org/10.30829/taz.v8i1.458.

Naucy, Larry P., and Darsia Narvaez. Handbook Pendidikan Moral Dan Karakter. Bandung: Nusa Media, 2014.

Noor, Ady Ferdian, and Muhammad Nur Wangid. “Interaksi Energetik Guru Dan Siswa Pada Pembelajaran Abad 21.” Anterior Jurnal 18, no. 2 (2019): 107–12.

Novariana, Meilisa. “Interaksi Edukatif Guru Kunjung Sebagai Strategi Alternatif Meningkatkan Motivasi Belajar Dalam Pembelajaran Masa Pandemi COVID-19.” Indonesian Journal of Educational Development 1, no. 4 (2021): 702–15.

Nurmalisa, Yunisca. “Pengaruh Interaksi Edukatif Terhadap Konsep Diri Siswa Dalam Belajar.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan 3, no. 2 (2018): 215–19.

Parnawi, Afi. Psikologi Belajar. Deepublish, 2019.

Pennings, Helena J. M., Mieke Brekelmans, Pamela Sadler, Luce C. A. Claessens, Anna C. van der Want, and Jan van Tartwijk. “Interpersonal Adaptation in Teacher-Student Interaction.” Learning and Instruction 55 (June 1, 2018): 41–57. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.09.005.

Pöysä, Sanni, Kati Vasalampi, Joona Muotka, Marja-Kristiina Lerkkanen, Anna-Maija Poikkeus, and Jari-Erik Nurmi. “Teacher–Student Interaction and Lower Secondary School Students’ Situational Engagement.” British Journal of Educational Psychology 89, no. 2 (2019): 374–92. https://doi.org/10.1111/bjep.12244.

Raco, Jozef. “Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karakteristik Dan Keunggulannya,” 2018.

Rahayuningsih, Dian, Mursid Saleh, and Sri Wuli Fitriati. “The Realization of Politeness Strategies in EFL Teacher-Students Classroom Interaction.” English Education Journal 10, no. 1 (March 15, 2020): 85–93. https://doi.org/10.15294/eej.v10i1.33822.

Ratnasari, Yulia Triana. “Profesionalisme Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan.” Revitalisasi Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Di Era Revolusi Industri 4.0, no. 0 (2019). http://conference.um.ac.id/index.php/apfip2/article/view/404.

Reber, Arthur S., and Emily S. Reber. Kamus Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.

Resnick, Michael D., Peter S. Bearman, Robert Wm Blum, Karl E. Bauman, Kathleen M. Harris, Jo Jones, Joyce Tabor, Trish Beuhring, Renee E. Sieving, and Marcia Shew. “Protecting Adolescents from Harm: Findings from the National Longitudinal Study on Adolescent Health.” Jama 278, no. 10 (1997): 823–32.

Ruwaida, Hikmatu. “Proses Kognitif Dalam Taksonomi Bloom Revisi : Analisis Kemampuan Mencipta (C6) Pada Pembelajaran Fikih Di MI Miftahul Anwar Desa Banua Lawas.” Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 4, no. 1 (December 26, 2019): 51–76. https://doi.org/10.35931/am.v4i1.168.

Sadirman, A.M. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajagrafindo Persada, 2001.

Salsabilah, Azka Salmaa, Dinie Anggraeni Dewi, and Yayang Furi Furnamasari. “Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5, no. 3 (2021): 7158–63.

Santrock, John W., Catherine J. Mondloch, and Anne Mackenzie-Thompson. “Essentials of Life-Span Development,” 2014.

Sari, Dewi Purnama, and Sutarto Sutarto. “Interaksi Pembelajaran Berbasis Rahmah, Optimalisasi Fungsi Otak Untuk Belajar.” JOEAI (Journal of Education and Instruction) 4, no. 2 (2021): 607–22.

Sawaluddin, Sawaluddin. “Evaluasi Pembelajaran Terintegrasi.” Journal of Islamic Education El Madani 1, no. 1 (2021). https://doi.org/10.55438/jiee.v1i1.15.

Setyawan, Agung, Siska Aldiyanti Putri, Indri Ardi Ayu Ningtias, Achmad Noval Abrori, Ainun Farodisa, and Cindy Ameliya Mulyono. “Pengaruh Motivasi Belajar Dan Interaksi Guru Dengan Siswa Dalam Proses Pembelajaran.” Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro 1, no. 1 (2020).

Shihab, M. Quraish. Membumikan Al-Qur’ān. Bandung: Mizan, 2007.

———. Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan, dan Keserasian Al-Quran. Vol. 2. Jakarta: Lentera Hati, 2007.

———. Wawasan Al-Qur’an, Cet. IX. Bandung: Mizan, 1999.

Soekamto, Soerjono. Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Rajagrafindo Persada, 2006.

Suraji, Imam. “Urgensi Kompetensi Guru.” Forum Tarbiyah 10, no. 2 (2012). https://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/forumtarbiyah/article/view/382.

Syahroni, Imam, Fery Diantoro, Trio Arreza Wicaksono, Kiki Ayu Hermawati, Ulin Nuha Ngarifatun Nisak, and Wahyu Widodo. “Eksistensi Pendidikan Islam untuk Menjawab Tantangan Perubahan Dunia Pendidikan di Era Milenial.” Jurnal Tawadhu 4, no. 1 (May 18, 2020): 1018–28.

Walgito, Bimo. Psikologi Kelompok. Yogyakarta: Andi Offset, 2017.

Walidin, Warul. Konstelasi Pemikiran Paedagogik PerspektifPendidikan Modern. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.

Warsah, Idi. “Pendidikan Berbasis Rahmah dalam al-Qur’an (Telaah Psikologi Pendidikan).” S1, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, 2016. https://etd.umy.ac.id/id/eprint/28043/.

Windah, Yusrati. “Makna Kata Al-Rahmah Dan Derivasinya Dalam Al-Qur’an (Suatu Tinjauan Semantik).” Diwan: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 5, no. 2 (2019): 182–91.




DOI: http://dx.doi.org/10.29240/alquds.v7i1.5687

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Sutarto Sutarto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY:

CrossrefMorarefGoogle ScholarDimensionsIndonesia One SearchAcademia.Edu



free web stats Al Quds's Visitors
Creative Commons LicenseThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.