Pengembangan E-Modul Menggunakan Flip PDF Professional Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SD

Ayunda Mizani, Syaiful Marwan

Abstract


The aim of this research is to find out how to create an electronic header using Flip PDF Professional software. The limited availability of teaching materials in schools causes this problem. Apart from that, e-modules are not technically used as teaching materials by educators. Apart from that, because teachers have not created their own e-module-based teaching materials, learning only depends on textbooks. Researchers carry out research and development (R&D) or development using a four-stage development version, which consists of defining, designing, development (developing), and dissemination (disseminating). This research uses validity and practicality test sheets. The study shows that the product is an e-module that uses a professional PDF flip. The validation results of the E-module show that it is very feasible in terms of appropriateness of content, media, and language. An average score of 87% is categorized as very appropriate in terms of language eligibility. Apart from that, 96% of students and 95% of teachers stated that the E-module could be used as teaching material for reading the proclamation text for class V UPT SDN 23 Cubadak.


Keywords


E-module, Flip PDF Professional, IPS Education

Full Text:

PDF

References


Astuti, N. F., Suryana, A., & Suaidi, E. H. (2022). Model Rancangan Pembelajaran Kooperatif Learning Team Game Tournament (TGT) pada Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, 2(2), 195–218.

Azizah, I., Tamam, B., Wahyuni, E. A., Wulandari, A. Y. R., & Yasir, M. (2023). Pengembangan E-Modul Ipa Berbantuan Flip Pdf Professional Pada Konsep Pencemaran Air. Natural Science Education Research, 6(1), 129–136.

Belay, B. S. (2022). Pengembangaa E-modul Menggunakan Aplikasi Flip Pdf Professional Pada Kelas IV SD/MI. Program Pasca Sarjana Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. 8.5.2017, 2003–2005.

Fausih, M., & Danang, T. (2015). Pengembangan Media E-Modul Mata Pelajaran Produktif Pokok Bahasan “Instalasi Jaringan Lan (Local Area Network)” Untuk Siswa Kelas Xi Jurusan Teknik Komputer Jaringan Di Smk Nengeri 1 Labang Bangkalan Madura. Jurnal UNESA, 01(01), 1–9.

Fauziah, N. N., Lestari, R., Rustini, T., & Arifin, M. H. (2022). Perkembangan Pendidikan IPS di Indonesia pada Tingkat Sekolah Dasar. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 89.

Hariyati, D. P., & Rachmadyanti, P. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Liveworksheet Untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas V. Jpgsd, 10(7), 1473–1483.

Hasanah, M. (2022). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran IPS. Edukatif, 8(1), 27–37.

Himmah, E. F. (2019). Pengembangan e-modul menggunakan flip pdf professional pada materi suhu dan kalor. Piengembangan E-Modul Menggunakan Flip Pdf Professional Pada Materi Suhu Dan Kalor, 24–30.

Khulsum, U., Hudiyono, Y., & Sulistyowati, E. D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen Dengan Media Storyboard Pada Siswa Kelas X Sma. DIGLOSIA : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 1(1), 1–12.

Lestari, E., Nulhakim, L., & Indah Suryani, D. (2022). Pengembangan E-modul Berbasis Flip Pdf Professional Tema Global Warming Sebagai Sumber Belajar Mandiri Siswa Kelas VII. PENDIPA Journal of Science Education, 6(2), 338–345.

Marifah, S., & Amaliyah, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Google Slide pada Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7563–7572.

Marwan, s. (2019). Manajemen Penanaman Nilai Karakter dalam Pendidikan Kewarganegaraan pada Mahasiswa Bahasa Arab di IAIN Batusangkar. Akademika: Vol. 15 No. 1 Juni 2019 111. 15(1), 111–115.

Meldina, T., Melinedri, M., Agustin, A., & Harahap, S. H. (2020). Integrasi Pembelajaran IPS pada Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 15.

Nasution, S. W. (2021). PROSIDING PENDIDIKAN DASAR URL: Assesment Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. Prosding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1(1), 135–142.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 1707–1715.

Putri, Y. A., Asiyah, A., & Eliya, I. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Bauran pada Pembelajaran Tematik Tema 6 Merawat Tumbuhan dan Hewan. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 237.

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29.

Tegeh, I. M., Simamora, A. H., & Dwipayana, K. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Dengan Model Pengembangan 4D Pada Mata Pelajaran Agama Hindu. Mimbar Ilmu, 24(2), 158.




DOI: http://dx.doi.org/10.29240/jpd.v7i2.8270

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Syaiful Marwan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY:

Crossref Moraref Google Scholar Indonesia One Search 

Ar-Riayah's Visitors

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.