Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV di SD Negeri 18 Rejang Lebong

Authors

  • Elyana Elyana Sekolah Dasar Negeri 18 Rejang Lebong, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/jpd.v1i2.317

Abstract

This research is grounded by the lack of developing of learning strategy and the low of the result of the learning of the students especially for the scients subject.This research is the classroom action research that have been done in SDN 18 Rejang Lebong, class IV with 24 students. This research know that the first the medium score in students observation cycle I is 17 its an enough category, for cycle II the medium score is 19 its a good category and cycle III with the medium score 23 its a best category. The medium score for the teacher observation in cycle I is 19 its an enough category, cycle II, the medium is 22 its a good category and increase in cycle III with the medium score 25,5 its a best category. The second, in cycle I finishing the classical of the students is 50 %, cycle II finishing of the classical learning students is 75 % and cycle III, finishing classical learning is 100 %. Its suggested for the teacher in applyng skill process. Without guiding and pointing from the teacher it would’nt create well skill process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aadesanjaya dalam http://aadesanjaya.blogspot.com/2011/03/pengertian-definisi-hasil-belajar.html, 02 Jan 2012

Ahmadi, Khoiru. Et.Al. 2011. Strategi Pembelajaran Berorientasi KTSP. Jakarta: Prestasi Pustaka

Anitah, W. Sri. 2006. Strategi Pembelajaran di SD. Jakarta : Universitas Terbuka

Arikunto, Suharsimi. Et.al. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara

Aqib, Zainal. Et.Al. 2009. Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya

Badan Standar Nasional Pendidikan. 2007. Pedoman Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen pendidikan Nasional

Bahri Djamarah, Syaiful dan Zain, Aswan. 2010. Strategi Belajar Mengajar Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta

Daryanto. 1999. Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Pusat Kurikulum Badan Penelitian dan Pengembangan

Depdiknas. 2007. Pedoman Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas

Depdiknas. 2007. â€Pengembangan Silabus KTSP†BNSP. Jakarta: Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah Umum

Dimyati dan Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Hakim, Thursan. 2008. Belajar Secara Efektif. Jakarta: Puspa Swara

Hamalik, Oemar. 2011. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Http://Www.Inforppsilabus.Com/2012/03/Pengertian-Hasil-Belajar-Menurut-Ahli.Html, 28 Mei 2012

Mahmuddin dalam http://mahmuddin.wordpress.com/2009/11/05/pendekatan-keterampilan-proses-dalam-pembelajaran-ipa/, 24 Des 2011

Mbegedut dalam Http://Mbegedut.Blogspot.Com/2011/02/Pengertian-Hasil-Belajar-Menurut-Para.Html, 31 Mei 2012

Muhammad Zainal Abidin dalam, http://www.masbied.com/2011/02/20/ contoh-proposal-skripsi-pendidikan-matematika-pendekatan-keterampilan-proses/, 26 Des 2011

Nialovita dalam Http://Nialovita.Wordpress.Com/2011/09/18/Pengertian-Ipa/, 31 Mei 2012

Nurfadila, Ardila. Et.Al., dalam Microsoft Powerpoint http//www.google.com, 17 Jan 2012

Purwanto, Ngalim. 1996. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Samatowa. 2006. Bagaimana Membelajarkan IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas

Syafi’i, Imam. Et.Al. 1998. Pendekatan Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Penerbitan UT

Syah, Darwyan. Et.al. 2009. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Diadit Media

Syah, Muhibbin. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Sudjana, Nana. 2010. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Trianto. 2011. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara

Winkel. 1984. Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Gramedia

Winataputra. 1993. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Universitas Terbuka

www.google.com, http://pak guru online pendidikan.net/ pendidikan IPA SD.html), 25 Nov 2011

Zaifbio dalam Http://Zaifbio.Wordpress.Com/2010/04/29/Pengertian-Pendidikan-Ipa-Dan-Perkembangannya/, 31 Mei 2012

Downloads

Published

26-12-2017

How to Cite

Elyana, E. (2017). Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV di SD Negeri 18 Rejang Lebong. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 107–124. https://doi.org/10.29240/jpd.v1i2.317

Issue

Section

Articles

Citation Check