The Roles of Islamic Educational Institutions in Religious Moderation
DOI:
https://doi.org/10.29240/ajis.v6i1.2555Keywords:
religious moderation, institutions, educationAbstract
Downloads
References
Ahmadi, Abu, and Nur Uhbiyati. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Rineka Cipta, 1991.
Akhmadi, Agus. “Moderasi Beragama dalam Keragaman Islam.†Inovasi-Jurnal Diklat Keagamaan 13, no. 2 (April 23, 2019): 45–55.
Anhar, Harizal. “Interaksi Edukatif Menurut Pemikiran Al-Ghazali.†Jurnal Ilmiah Islam Futura 13, no. 1 (August 1, 2013): 28–41. doi:10.22373/jiif.v13i1.570.
Ar, Samsul. “Peran Guru Agama Dalam Menanamkan Moderasi Beragama.†Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies 3, no. 1 (March 27, 2020): 37–51. doi:10.36835/al-irfan.v3i1.3715.
Bafadhol, Ibrahim. “Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia.†Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 6, no. 11 (October 25, 2017): 14. doi:10.30868/ei.v6i11.95.
Budiningsih, Asri. Belajar Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Rineka Cipta, 2004.
Dahrin, Muhammad. “Peranan Pendidikan Islam Nonformal Terbaru.†Scribd, n.d. https://id.scribd.com/document/23945591/Print-Peranan-Pendidikan-Islam-Nonformal-Terbaru.
Darajat, Zakiyah. Islam Untuk Disiplin Ilmu Pendidikan. Jakarta: Bulan Bintang, 1987.
Darlis, Ahmad. “Hakikat Pendidikan Islam: Telaah Terhadap Hubungan Pendidikan Informal, Non Formal Dan Formal.†JURNAL TARBIYAH 24, no. 1 (August 21, 2017). doi:10.30829/tar.v24i1.131.
Daulay, Haidar Putra. Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Medan: IAIN Press, 2002.
Dawing, Darlis. “Mengusung Moderasi Islam Di Tengah Masyarakat Multikultural.†Rausyan Fikr: Jurnal Studi Ilmu Ushuluddin Dan Filsafat 13, no. 2 (2017): 225–55. doi:10.24239/rsy.v13i2.266.
Fahri, Mohamad, and Ahmad Zainuri. “Moderasi Beragama Di Indonesia.†Intizar 25, no. 2 (2019): 95–100. doi:10.19109/intizar.v25i2.5640.
Fauzi, Ahmad. “Moderasi Islam, Untuk Peradaban Dan Kemanusiaan.†JURNAL ISLAM NUSANTARA 2, no. 2 (December 30, 2018): 232–44. doi:10.33852/jurnalin.v2i2.101.
Goode, William J. Sosiologi Keluarga. Jakarta: Bumi Aksara, 2004.
Hasbullah. Kapita Selekta Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo, 1996.
Hoetomo. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya: Mitra Pelajar, 2005.
Kamali, Mohammad Hashim. The Middle Path of Moderation in Islam. Oxford: University Press, 2015.
Kartono, Kartini. Pengantar Ilmu Pendidikan Teoritis. Bandung: Mandar Maju, 1992.
Kementerian Agama RI. Moderasi Beragama. Jakarta: Balitbang dan Diklat Kemenag RI, 2019.
Langgulung, Hasan. Manusia Dan Pendidikan Suau Analisa Psikologi. Jakarta: Pustaka al Husna, 1986.
M. Hanafi, Muchlis. Moderasi Islam. Ciputat: Ikatan Alumni al Azhar dan Pusat Studi al Quran (PSQ), 2013.
Madjid, Nurkholis. Pluralitas Agama; Kerukunan Agama Dalam Keragaman. Jakarta: Kompas Nusantara, 2001.
Misrawi, Zuhairi. Hadratussyaikh Hasyim Asy’ari Moderasi, Keutamaan Dan Kebangsaan. Jakarta: PT. Kompas Media Nusantara, 2010.
Muhajir, Afifuddin. Membangun Nalar Islam Moderat; Kajian Metodologis. Situbondo: Tanwirul Afkar, 2018.
Mujib, Abdul. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana, 2008.
Naim, Ngainun. Menjadi Guru Inspiratif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.
Nata, Abudin. Paradigma Baru Pendidikan Islam. Jakarta: Grasindo, 2003.
Nurlaili. “Metodologi Pendidikan Islam Formal-Informal (Analisa Pendidikan di Rumah dan Sekolah).†At-Ta’lim : Media Informasi Pendidikan Islam 12, no. 1 (March 1, 2019): 152–65. doi:10.29300/attalim.v12i1.1625.
“Pengertian Dan Fungsi Tujuan Pendidikan.†BERBAGI ILMU. Accessed February 17, 2021. https://www.rijal09.com/2016/03/pengertian-dan-fungsi-tujuan-pendidikan.html.
Purwanto, Yedi, Qowaid Qowaid, Lisa’diyah Ma’rifataini, and Ridwan Fauzi. “Internalisasi Nilai Moderasi Melalui Pendidikan Agama Islam Di Perguruan Tinggi Umum.†EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan 17, no. 2 (August 31, 2019). doi:10.32729/edukasi.v17i2.605.
Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia, 2008.
Ramayulis. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2011.
———. Pengantar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press, 2006.
Romlah, Siti. “Sistem Penyelenggaraan Pendidikan Islam Non Formal Di Indonesia.†Jurnal Studi Islam: Pancawahana 15, no. 1 (June 22, 2020): 1–14.
Sanjaya, Wina. Perencanaan Dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana, 2011.
Shihab, Muhammad Quraysh. Wasathiyyah; Wawasan Islam Tentang Moderasi Beragama. Tangerang: Lentera Hati, 2019.
Supardi. Kinerja Guru. Jakarta: Rajawali Press, 2013.
Supardi, Imam. Lingkungan Hidup Dan Kelestariannya. Bandung: PT. Alumni, 2003.
Supiana. Sistem Pendidikan Madrasah Unggulan. Jakarta: Balitbang & Diklat Departemen Agama RI, 2008.
Syafrudin. Paradigma Tafsir Tekstual Dan Kontekstual; Usaha Memaknai Kembali Pesan al Quran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.
Syahrir, Sulthan. “Metode Studi Islam Komprehensif Dan Implikasinya Terhadap Corak Pemikiran Aliran-Aliran Dalam Islam.†Analisis: Jurnal Studi Keislaman 19, no. 2 (2019): 339–50. doi:10.24042/ajsk.v19i2.3616.
Syamsu, Yusuf. Psikologi Perkembangan Anak Dan Remaja. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2001.
Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya, 1994.
Tim Dosen Administrasi Pendidikan UPI. Manajemen Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2011.
“TNI Dan Polisi Magelang Jaga Gereja sebagai Antisipasi Dampak Tolikara.†Tribun Jogja, July 25, 2015. https://jogja.tribunnews.com/2015/07/25/tni-dan-polisi-magelang-jaga-gereja-sebagai-antisipasi-dampak-tolikara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).