Manajemen Kelas PAUD Berbasis Pembelajaran Kelompok dengan Media Audio-Visual
DOI:
https://doi.org/10.29240/zuriah.v4i1.6368Keywords:
Class management, Audio-visual mediaAbstract
The teacher manages the class from the beginning of the opening activity to the closing activity. This includes planning, setting up the classroom, accurately allocating learning time, and fostering a welcoming learning environment. This study looked at group learning-based classroom management using audio-visual materials. This study used descriptive qualitative research as its methodology. Data gathering methods using observation, documentation, and interviews. The findings of this study show that DWP 5 Besuki's classroom management is relatively good, taking into account elements like teachers, student character, and learning material. Using audio-visual materials during group lessons can assist students in focusing on their studies and help teachers run more creative assignments.
Downloads
References
Aminah, S. (2020). Manajemen Pembinaan Profesionalisme Guru Taman Kanak-Kanak/Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Budaya Jawa. Media Manajemen Pendidikan, 3(2), 220. https://doi.org/10.30738/mmp.v3i2.4662
Aristia, K., Nasryah, C. E., & Rahman, A. A. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Celengan Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup Kelas IV SD A. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 16–25. https://doi.org/10.51276/edu.v1i2.33
Asmara, Y., & Nindianti, D. S. (2019). Urgensi Manajemen Kelas Untuk Mencapai Tujuan Pembelajaran. SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah, 1(1), 12–24. https://doi.org/10.31540/sdg.v1i1.192
Darman, A. (2018). Manajemen Pengelolaan Kelas Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa. IQRO: Journal of Islamic Education, 1(2), 163–176. https://doi.org/10.24256/iqro.v1i2.498
Erwinsyah, A. (2017). Manajemen kelas dalam meningkatkan efektifitas proses belajar mengajar. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 88–105.
Fajri, Z. (2010). Pembelajaran Kooperatif dengan Menerapkan Teori Brunner Pokok Bahasan Keliling dan Luas Bangun Datar Kelas IVA SD Negeri Tamanan 2 Tahun Ajaran 2009/2010. Universitas Jember.
Fajri, Z. (2019). Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SD. JURNAL IKA PGSD UNARS, 7(2), 1–10.
Fajri, Z., Baharun, H., Muali, C., Shofiatun, Farida, L., & Wahyuningtiyas, Y. (2021). Student’s Learning Motivation and Interest; the Effectiveness of Online Learning during COVID-19 Pandemic. Journal of Physics: Conference Series, 1899(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1899/1/012178
Fajri, Z., Toba, R., Muali, C., Ulfah, M., & Zahro, F. (2022). The Implications of Naturalist Illustration Image Media on Early Childhood Learning Concentration and Motivation. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3278–3290. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2092
Fajri, Z., Yasin, M., Masykur, M., & Adi Putra, M. W. (2021). PKM Penyuluhan Peningkatan Profesionalisme Guru PAUD pada Masa Pendemi Covid-19. GUYUB: Journal of Community Engagement, 2(3), 493–508. https://doi.org/10.33650/guyub.v2i3.2756
Fauzi, F. (2018). Hakikat Pendidikan bagi Anak Usia Dini. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 15(3), 386–402. https://doi.org/10.24090/insania.v15i3.1552
Fauziddin, M. (2017). Upaya Peningkatan Kemampuan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun melalui Kegiatan Menceritakan Kembali Isi Cerita di Kelompok Bermain Aisyiyah Gobah Kecamatan Tambang. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 42. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.30
Hambali, H., BZ, Z., Fajri, Z., Mudrika, S., & Andawiyah, N. (2022). Internalization of Spiritual Values in Early Childhood Using the Prophet’s Storytelling Method. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3503–3514. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2082
Hambali, H., Rozi, F., & Farida, N. (2021). Pengelolaan Pembelajaran Ilmu Tajwid Melalui Media Audio Visual. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 872–881. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v5i2.1180
Hasanah, H. (2017). TEKNIK-TEKNIK OBSERVASI (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan Data Kualitatif Ilmu-ilmu Sosial). At-Taqaddum, 8(1), 21. https://doi.org/10.21580/at.v8i1.1163
Hidayah, A., & Syahrani, S. (2022). Internal Quality Assurance System Of Education In Financing Standards and Assessment Standards. Indonesian Journal of Education (INJOE), 3(2), 291–300. https://doi.org/10.54443/injoe.v3i2.35
Lathifah, W., & Pamungkas, J. (2022). Keterampilan Guru PAUD dalam Pengelolaan Kelas pada Pembelajaran Seni Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5531–5540. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2805
Listia, W. N., Aritonang, D., Nurhaliza, N., & Sembiring, P. (2022). Keterampilan Guru Dalam Mengelola Kelas Di TK ABA 18 Sukarame Kota Medan. Jurnal Usia Dini, 8(1), 18. https://doi.org/10.24114/jud.v8i1.36189
Maghfiroh, & Shofia Suryana, D. (2021). Pembelajaran di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 05(01), 1561.
Muhammad, D. H., Deasari, A. E., & Dirgayunita, A. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Psikologi Islam. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 4(1), 21–33. https://doi.org/10.32529/al-ilmi.v4i1.821
Munif, M., Sali, M., Fajri, Z., Mahmuda, M., & Farlina, T. (2022). Implementation of Number Block Game Techniques for Learning Number Symbol in Early Childhood. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3449–3459. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2074
Nabilla Maghfi, U., & Na’imah, N. (2020). Penerapan Media Audio-Visual Dalam Meningkatkan Pembelajaran Anak Usia Dini Kelas Akhir Yang Tepat Di Paud Tsabita Kalianda Lampung Selatan. Jurnal Buah Hati, 7(2), 197–210. https://doi.org/10.46244/buahhati.v7i2.1163
Nopriyanti, R. (2021). Strategi Penerapan Media Audio Visual Dalam Menanamkan Nilai Kesabaran Pada Anak Usia Dini Di KB Mawar Indah Muara Penimbung Ulu. Symfonia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(6), 77–84.
Nur Endah Saputri. (2017). Penerapan Pengelolaan Kelas Pada Kelompok B Di Tk Anakqu. 161.
Nurlela, M., & Amelia, P. (2021). Pengaruh Kompetensi Guru Paud Terhadap Kemampuan Manajerial Kelas. Atthufulah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 13–21. https://doi.org/10.35316/atthufulah.v2i1.1332
Pendidikan, J., Anak, I., Dini, U., Pai, P., Xi, K., Di, F., & Solok, S. (2022). A s—S A B I Q U N. Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(September 2022), 952–963.
Purnomo, A. C. (2022). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Keislaman JIPKIS, 2(1), 27–34.
Qudnia Fikhuli Affifah, & Helen Sabera Adib. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Kelompok untuk Mengembangkan Kemampuan Sosialisasi Anak di TK Islam Bakti 1 Tipes Surakarta. ABNA : Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 55–63. https://doi.org/10.22515/abna.v3i1.5236
Qudtsiyah, Q., & Permana, H. (2022). Implementasi Strategi Guru Dalam Meningkatkan Belajar Siswa Melalui Manajemen Pengelolaan Kelas. PeTeKa, 5(c), 80–89.
Ramadina, E. (2022). MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM ANAK USIA DINI. Jurnal Tunas Aswaja, 1(1), 19–23.
Salmiah, M., Rusman, Ùa. A., & Abidin, Z. (2021). Konsep Dasar Pengelolaan Kelas dalam Tinjauan Psikologi Manajemen. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 13(1), 41–60. https://doi.org/10.47766/itqan.v13i1.185
Shofiyah, S., & Jakarta, U. M. (2021). Pemahaman Orang Tua Dan Guru Pendidikan Anak Usia. November, 57–61.
Suharni, Sri Wahyuni, & Salmah. (2020). Pengelolaan Kelas pada Model Pembelajaran Kelompok pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK IT Al- Mahira. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(02), 68–77. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v3i02.3990
Yuniatari. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Kelompok, Sudut, Area, dan Sentra dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Islamic EduKids: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 02(02), 35–57.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).