Pola Pengasuhan Orangtua Pada Anak Usia Dini di Suku Dayak

Authors

  • Siti Syaropah Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
  • RR Deni Widjayatri Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/zuriah.v3i1.4310

Keywords:

early childhood, parenting, Dayak tribe

Abstract

This study aims to describe the parenting pattern of early childhood in the Dayak tribe. In this research, the method used is literature study, in this method data collection is done by collecting data based on the results of research that has been done previously that analyzes the research in order to answer the existing problems. Results Based on a literature study on parenting patterns of early childhood in the Dayak tribe, it shows that Dayak parents provide parenting to their children using permissive parenting but applying more democratic (authoritative) parenting. Permissive parenting is a parenting style that provides leeway and observation, is less demanding, not controlling. While the democratic or authorative style of parenting is a parenting style that gives freedom or surrenders everything according to the child's wishes but will always be supported by parents. And with parents who apply this parenting pattern, they tend to be open to parents and have a good and cheerful personality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiah, R. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Pendidikan Anak: Studi pada Masyarakat Dayak di Kecamatan Halong Kabupaten Balangan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), Art. 1. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v7i1.3534

Adpriyadi, A., & Sudarto, S. (2019). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini Pada Subsuku Dayak Inggar Silat. Vox edukasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 10(2), Art. 2. https://doi.org/10.31932/ve.v10i2.538

Alhq, L. A., Hapidin, H., & Karnadi, K. (2020). Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun di Lembaga PAUD pada Budaya Suku Dayak Kanayant. Indonesian Journal of Educational Counseling, 4(1), Art. 1. https://doi.org/10.30653/001.202041.122

Asmariani, N. P. P. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Tindakan Pencegahan Kekerasan Pada Anak Di Sdn 3 Batubulan Kangin Gianyar Tahun 2019 [Diploma, Politeknik Kesehatan Kemenkes Denpasar Jurusan Keperawatan]. http://repository.poltekkes-denpasar.ac.id/2450/

Conala, E. N., & Asriati, N. (t.t.). Pola Asuh Anak Pada Anak Perkawinan Campur Etnis Dayak Dan Melayu Di Kelurahan Kantor. 10.

Fatimah, S., & Aliyah, U. (2019). Studi Pola Asuh Orang Tua Pada Era Modern Di Kota Tarakan. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Borneo, 1(1), Art. 1. https://doi.org/10.35334/jbkb.v1i1.760

Fransiska, F., & Suparno, S. (2019). Pengasuhan Anak Usia Dini Pada Keluarga Dayak Desa Di Rumah Betang Ensaid Panjang. Jurnal Golden Age, 3(02), 95–106. https://doi.org/10.29408/goldenage.v3i02.1655

Gunarsa, S. D. (2008). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja (13 ed.). BPK Gunung Muria.

Handayani, T. (2019). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Terhadap Status Gizi Balita Di Upk Puskesmas Siantan Hulu. ProNers, 4(1), Art. 1. https://doi.org/10.26418/jpn.v4i1.34659

Handoko, W. D., Fauziah, P., & Dimyati, D. (2021). Gaya Pengasuhan Anak Usia Dini pada Suku Dayak Dusun Laek Desa Bengkilu. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), Art. 2.

Hurlock, E. (2007). Perkembangan anak (6 ed.). Erlangga.

Ita, P. (2014). Hubungan Pola Asuh Ibu Dengan Status Gizi Anak Balita Di Desa Tunang Kecamatan Mempawah Hulu Kabupaten Landak Kalimantan Barat. ProNers, 2(1), Art. 1. https://doi.org/10.26418/jpn.v2i1.6481

Kurniawan, S. (2014). Pendidikan Karakter Konsepsi & Implementasinya Secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi & Masyarakat. Ar-Ruzz Media.

Listyaningrum, I. (2015). Pemenuhan Kebutuhan Dasar Anak Balita Berbasis Komunitas—Case Study Pada Komunitas Dayak Kanayant di Dusun Gunung Loncek, Desa Teluk Bakung, Kabupaten Kubu Raya, Provinsi Kalimantan Barat. Proyeksi: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Humaniora, 20(2), Art. 2. https://doi.org/10.26418/proyeksi.v20i02.947

Nadia, N. (2015). Pola Asuh Keluarga Petani Di Desa Loklahung Kecamatan Loksado Kabupaten Hulu Sungai Selatan. Jurnal socius, 4(2), Art. 2. https://doi.org/10.20527/jurnalsocius.v4i2.3308

Rachmawati, Y. (2020). Pengembangan Model Etnoparenting Indonesia pada Pengasuhan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), Art. 2. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.706

Ramli Nawawi. (1993). Pola pengasuhan anak secara tradsional di Kalimantan Selatan. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Santrock, J. (2007). Perkembangan Anak (11 ed.). Erlangga.

Satrianingrum, A. P., & Setyawati, F. A. (2021). Perbedaan Pola Pengasuhan Orang Tua Pada Anak Usia Dini Ditinjau Dari Berbagai Suku Di Indonesia: Kajian Literatur: Jurnal Ilmiah Visi, 16(1), Art. 1. https://doi.org/10.21009/JIV.1601.3

Sugiarti, D., Rahmi, S., & Suriata, S. (2021). Pola asuh suku Dayak lundayeh di kota tarakan. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 1(1), Art. 1. https://doi.org/10.30998/ocim.v1i1.4571

Trianto. (2017). Pembelajaran Terpadu (Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan). Bumi Aksara.

Vinayastri, A. (2015). Pengaruh Pola Asuh (Parenting) Orang-Tua Terhadap Perkembangan Otak Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Widya, 3(1), Art. 1.

Zed, M. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. Pustaka Obor Indonesia.

Downloads

Published

2022-10-10

How to Cite

Syaropah, S., & Widjayatri, R. D. (2022). Pola Pengasuhan Orangtua Pada Anak Usia Dini di Suku Dayak. Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 49–60. https://doi.org/10.29240/zuriah.v3i1.4310

Issue

Section

Articles

Citation Check