Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Kinerja Guru Bimbingan dan Konseling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29240/jbk.v5i2.3035

Keywords:

Principal, supervisor, counseling guidance teacher

Abstract

This study aims to determine the description of the role of the principal as a supervisor in improving the performance of Guidance and Counseling Teachers at SMA Negeri 10 Banjarmasin City. The approach in this study uses a qualitative approach with a phenomenological research design. The method used in this study in collecting data is to use interview and documentation techniques, which will then be analyzed and seen for the validity of the data using data triangulation techniques. The results obtained based on data collected through interviews and documentation found that the Principal of SMA Negeri 10 Banjarmasin has carried out his roles and functions as well as duties and responsibilities as school supervisors by carrying out planned and scheduled supervision of guidance and counseling teachers in improving their performance. In addition, based on the data collected through interviews and documentation, it is known that the supervision technique used by the Principal of SMA Negeri 10 Banjarmasin is an individual technique using 3 supervision activities, namely, class visits, class observations and individual interviews.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ade Lisna dan Erni Munastiwi. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Pelita PAUD. Vol 5 No 1:7-13

Anggraini, S. (2017). Peran supervisi bk untuk meningkatkan profesionalisme guru Bk. In Prosiding Seminar Bimbingan dan Konseling (Vol. 1, No. 1, pp. 332-341).

Bowo, B. (2020). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di SMA Negeri 1 Ngronggot Kabupaten Nganjuk Tahun 2020. Dharma Pendidikan, 15(2), 93-106.

Fadhli, M. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah Yang Efektif dalam Menciptakan Sekolah Efektif. Jurnal Tarbiyah, 23(1).

Fathur Rahman. (2009). Bimbingan dan Konseling Komprehensif; Dari Paradigma Menuju Aksi. Disampaikan pada Workshop Penyusunan Program BK Komprehensif bertempat di Ruang Sidang Utama Rektorat UNY, Kerjasama Prodi BK UNY dan PD ABKIN DIY. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Ginting, R. (2020). Fungsi Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. JURNAL Edukasi Nonformal, 1(2), 88-93.

Hajati, K. (2010) Model Program peningkatan kompetensi konselor sekolah menengah atas berbasis standar kompetensi konselor Indonesia. Disertasi Doktor pada SPS UPI Bandung: tidak diterbitkan

Herabudin. (2009) Adminisrasi dan Supervisi Pendidikan, (Bandung: Pustaka Setia)

Jihad, A., & Murniati, A. R. (2019). Hubungan motivasi kerja dan supervisi kepala sekolah dengan kinerja guru SMP Negeri di Kecamatan Babahrot Aceh Barat Daya. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 7(1).

Mangkunegara. (2011). Manajemen Sumber Daya Perusahaan. PT.Remaja Rosdakarya. Bandung

Natawidjaja, Rochman, (2009).Konseling Kelompok (Konsep Dasar dan Pendekatan),Bandung: Rizqi Press,

Nurfarida, S. F., & Minsih, S. A. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Melaksanakan Program Pengembangan Sekolah Di SDIT Muhammadiyah Al-Kautsar Gumpang Tahun Ajaran 2016/2017 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Permana, S. A. (2020). Peran Guru BK dalam Meningkatkan Keterampilan Belajar dan Motivasi Belajar Siswa. Syifaul Qulub: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 1(2), 61-69.

Raupu, S., & Arifanti, D. R. (2019). Pelaksanaan Supervisi Pendidikan oleh Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Bimbingan Konseling di SMP Negeri 8 Palopo. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 4(1), 61-66.

Salma, P., & Yusrizal, N. U. (2018). Pelaksanaan Supervisi klinis dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru di MAN Beureunuen. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 6(1).

Siti Aminah. (2010). Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Terhadap Kinerja Guru, dalam Media Sekolah, Edisi 57 Tahun III, 1-5 April

Sugiyono.(2015) Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, (Bandung: Alfabeta).

Sutarto, S., Syafriyadin, S., & Warlizasusi, J. (2019). Konseling Eklektik Islami untuk Mengubah Konsep Diri Waria. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 6(1), 65-74.

Suwidagdho, D., Lestari, L., & Dewi, S. P. (2017). Peran Pengawas BK untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru Bimbingan dan Konseling. In Prosiding Seminar Bimbingan dan Konseling (Vol. 1, No. 1, pp. 137-143).

Vianda, D. (2015). Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan Formal. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan dan Konseling Islami, 1(1), 98-108.

Downloads

Published

07-11-2021

How to Cite

Prasetia, M. E. (2021). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Kinerja Guru Bimbingan dan Konseling. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 5(2), 165–174. https://doi.org/10.29240/jbk.v5i2.3035

Issue

Section

Articles

Citation Check