Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Kinerja Guru Bimbingan dan Konseling
DOI:
https://doi.org/10.29240/jbk.v5i2.3035Keywords:
Principal, supervisor, counseling guidance teacherAbstract
This study aims to determine the description of the role of the principal as a supervisor in improving the performance of Guidance and Counseling Teachers at SMA Negeri 10 Banjarmasin City. The approach in this study uses a qualitative approach with a phenomenological research design. The method used in this study in collecting data is to use interview and documentation techniques, which will then be analyzed and seen for the validity of the data using data triangulation techniques. The results obtained based on data collected through interviews and documentation found that the Principal of SMA Negeri 10 Banjarmasin has carried out his roles and functions as well as duties and responsibilities as school supervisors by carrying out planned and scheduled supervision of guidance and counseling teachers in improving their performance. In addition, based on the data collected through interviews and documentation, it is known that the supervision technique used by the Principal of SMA Negeri 10 Banjarmasin is an individual technique using 3 supervision activities, namely, class visits, class observations and individual interviews.
Downloads
References
Ade Lisna dan Erni Munastiwi. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Pelita PAUD. Vol 5 No 1:7-13
Anggraini, S. (2017). Peran supervisi bk untuk meningkatkan profesionalisme guru Bk. In Prosiding Seminar Bimbingan dan Konseling (Vol. 1, No. 1, pp. 332-341).
Bowo, B. (2020). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di SMA Negeri 1 Ngronggot Kabupaten Nganjuk Tahun 2020. Dharma Pendidikan, 15(2), 93-106.
Fadhli, M. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah Yang Efektif dalam Menciptakan Sekolah Efektif. Jurnal Tarbiyah, 23(1).
Fathur Rahman. (2009). Bimbingan dan Konseling Komprehensif; Dari Paradigma Menuju Aksi. Disampaikan pada Workshop Penyusunan Program BK Komprehensif bertempat di Ruang Sidang Utama Rektorat UNY, Kerjasama Prodi BK UNY dan PD ABKIN DIY. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Ginting, R. (2020). Fungsi Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. JURNAL Edukasi Nonformal, 1(2), 88-93.
Hajati, K. (2010) Model Program peningkatan kompetensi konselor sekolah menengah atas berbasis standar kompetensi konselor Indonesia. Disertasi Doktor pada SPS UPI Bandung: tidak diterbitkan
Herabudin. (2009) Adminisrasi dan Supervisi Pendidikan, (Bandung: Pustaka Setia)
Jihad, A., & Murniati, A. R. (2019). Hubungan motivasi kerja dan supervisi kepala sekolah dengan kinerja guru SMP Negeri di Kecamatan Babahrot Aceh Barat Daya. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 7(1).
Mangkunegara. (2011). Manajemen Sumber Daya Perusahaan. PT.Remaja Rosdakarya. Bandung
Natawidjaja, Rochman, (2009).Konseling Kelompok (Konsep Dasar dan Pendekatan),Bandung: Rizqi Press,
Nurfarida, S. F., & Minsih, S. A. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Melaksanakan Program Pengembangan Sekolah Di SDIT Muhammadiyah Al-Kautsar Gumpang Tahun Ajaran 2016/2017 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Permana, S. A. (2020). Peran Guru BK dalam Meningkatkan Keterampilan Belajar dan Motivasi Belajar Siswa. Syifaul Qulub: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 1(2), 61-69.
Raupu, S., & Arifanti, D. R. (2019). Pelaksanaan Supervisi Pendidikan oleh Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Bimbingan Konseling di SMP Negeri 8 Palopo. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 4(1), 61-66.
Salma, P., & Yusrizal, N. U. (2018). Pelaksanaan Supervisi klinis dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru di MAN Beureunuen. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 6(1).
Siti Aminah. (2010). Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Terhadap Kinerja Guru, dalam Media Sekolah, Edisi 57 Tahun III, 1-5 April
Sugiyono.(2015) Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, (Bandung: Alfabeta).
Sutarto, S., Syafriyadin, S., & Warlizasusi, J. (2019). Konseling Eklektik Islami untuk Mengubah Konsep Diri Waria. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 6(1), 65-74.
Suwidagdho, D., Lestari, L., & Dewi, S. P. (2017). Peran Pengawas BK untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru Bimbingan dan Konseling. In Prosiding Seminar Bimbingan dan Konseling (Vol. 1, No. 1, pp. 137-143).
Vianda, D. (2015). Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan Formal. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan dan Konseling Islami, 1(1), 98-108.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).