Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dalam Meningkatkan Kegiatan Merespon Pembelajaran

Authors

  • Rizky Andana Pohan Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Langsa, Indonesia
  • Syaiful Indra Universitas Islam Negeri (UIN) Ar-raniry Banda Aceh, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/jbk.v4i1.1280

Keywords:

Effectiveness, responding activity, group guidance

Abstract

This study aims to determine: a description of the average condition score of activities responding to students in learning before and after treatment guidance services are given; and the effectiveness of group guidance services to improve student response activities in learning. This research uses quantitative methods. This type of research is pre-experimental, using the one group pre-test post-test design. The selection of subjects in this study uses a non-random sampling technique with a purposive sampling method. The subjects of this study were ten people and were treated for six meetings. The instrument used was the Responding scale Rizky Andana Pohan Likert scale model. Data were analyzed using non-parametric statistical techniques using the Wilcoxon Signed Ranks Test with the help of SPSS version 17.00. The research findings show that in general group guidance services are effective in increasing response activities in learning, while specifically this study describes: there are differences in the average score of student response activities before and after group guidance services are provided. Based on the results of this study, it can be concluded that the activities of responding to students in learning can be improved through group guidance services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Az-Zuhaili, W. (2010). Tafsir Al-Wasith: Al-fatihah – at-taubah 1. Terjemahan oleh Muhtadi, dkk. Jakarta: Gema Insani.

Brodjonegoro, B. 2017. Bonus Demografi 2030-2040: Strategi Indonesia Terkait Ketenagakerjaan dan Pendidikan. Jakarta: Bappenas.

Direktorat Pendidikan Tinggi Islam. 2018. Standar Kompetensi Lulusan (SKL) dan Capaian Pembelajaran Lulusan (CPL) Program Studi Jenjang Sarjana Pada Perguruan Tinggi Keagamaan Islam dan Fakultas Agama Islam (FAI) Pada Perguruan Tinggi. Jakarta.

Hosman, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21: Kunci sukses implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Khoiri, N., & Pohan, R. A. (2018). KEGIATAN MERESPON DALAM PEMBELAJARAN SERTA IMPLIKASINYA DALAM BIMBINGAN DAN KONSELING. Consilium: Berkala Kajian Konseling dan Ilmu Keagamaan, 4(4).

Kurniawan, A. (2019). Pengaruh Kepercayaan Diri Terhadap Kegiatan Siswa Dalam Merespon Pembelajaran Pada Siswa Kelas VIII MTs Negeri 3 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation).

Marbach-Ad, G. dan Sokolove, P. G. (2000). “Can Undergraduate Biology Students Learn to Ask Higher Level Questions?â€. Journal of Research in Science Teaching, (Online), Vol.37, No. 8, (854-870)

Marbach-Ad, G. dan Sokolove, P. G. (2000). “Good Science Begin With Good Questionsâ€. Journal of College Science Teaching, (Online), Vol. 30, No. 3, (192-195).

Matondang, Anas Munandar, and Nora Sartika. 2018. “PELAKSANAAN LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK MELALUI PENDEKATAN TEKNIK BERMAIN PERAN DALAM MENINGKATKAN KOMUNIKASI NAPOSO NAULI BULUNGâ€. ENLIGHTEN: Jurnal Bimbingan Konseling Islam 1 (1), 41-58. https://doi.org/10.32505/enlighten.v1i1.515.

Permendikbud Nomor 73 Tahun 2013 tentang Penerapan KKNI Bidang Pendidikan Tinggi. Jakarta: Kemendikbud RI.

Pohan, R. A., Daharnis., Bentri, A. (2016). “Kontribusi Kepercayaan Diri dan Persepsi Siswa Terhadap Kegiatan Merespon dalam Pembelajaran Serta Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konselingâ€. Tesis. Padang: Fakultasi Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.

Pohan, R. A. (2016). Kontribusi Kepercayaan Diri Dan Persepsi Siswa Terhadap Kegiatan Merespon Dalam Pembelajaran Serta Implikasinya Dalam Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling, 1(2).

Pohan, R. A., Sahputra, D., & Zahra, M. T. (2018, April). Kontribusi Kecerdasan Emosi Terhadap Kegiatan Merespon Dalam Pembelajaran. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian (Vol. 1, No. 1, pp. 298-306).

Pohan, R. A., Hayati, R. H., & Sahputra, D. S. (2018). Kontribusi Motivasi Berprestasi dan Konsep Diri Terhadap Kegiatan Merespon Dalam Pembelajaran Serta Implikasinya Dalam Bimbingan dan Konseling. Wahana Didaktika, 16(2), 145-161.

Prayitno. (1995). Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok (Dasar dan Profil). Jakarta: Ghalia Indonesia.

Prayitno dkk. (2002). Seri Latihan Keterampilan Belajar. Jakarta: Dirjen Dikti PPMPT Depdiknas.

Praytino, dkk . (2017). Layanan Bimbingan Kelompok dan Konseling Kelompok yang Berhasil. Bogor: Ghalia Indonesia.

Rahmi, A. (2010). “Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Keterampilan Bertanya dan Menjawab Pertanyaan Mahasiswaâ€. Tesis tidak diterbitkan. Padang: Program Pascasarjana Universitas Negeri Padang.

Zarei, E., Fini, A. A. S., & khajehzadeh Fini, H. (2010). A comparison of effect of group counselling methods, behavioural, cognitive and cognitive-behavioural to reduce students test anxiety in the University of Hormozgan. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 2256-2261.

Downloads

Published

2020-05-15

Issue

Section

Articles

Citation Check