Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemandirian Anak

Authors

  • Hayyu Meilyana Universitas Dehasen Bengkulu, Indonesia
  • Syisva Nurwita Universitas Dehasen Bengkulu, Indonesia
  • Ranny Fitria Imran Universitas Dehasen Bengkulu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/zuriah.v4i1.7490

Keywords:

Role of Teacher, Independence, Early Childhood

Abstract

This study also aims to determine the constraints of teachers in increasing independence in children. This research is a qualitative descriptive research. Data d i ku m pu l k a n mel a lui ob s erv a s i, w a w a ncar a, d a n do k umn ta s i. The main subjects in this study are teachers and students at Jasa Mekar Mandiri Kindergarten, Seluma Regency. The results showed that 1) The role of teachers in improving children's independence in Jasa Mekar Mandiri Kindergarten Seluma Regency is: First the role as an educator is carried out by providing opportunities to children, and apply existing learning in schools. Second, the role as a teacher is carried out by the way the teacher chooses the right learning method, The teacher gives praise and motivation to the child. Third, the role as a guide is carried out in a way, teachers who habituate and repeat to children, teachers who have extensive knowledge, and teachers who instill neatness in children. Fourth, the role as a teacher assessor menggun akan daily records and report card . Teacher obstacles in increasing independence in early childhood in schools include: The surrounding environment, and Parenting. It can be concluded that the role of teachers in increasing children's independence is the role of teachers as educators, teachers, guides, and assessors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aanggraini, R. (2021). Upaya Guru Dalam Mengenbangkan Kemandirian Anak Usia Dini Di Kelompok B TK AS-SHOFA Kota Jambi: UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTHAN THAHA SAIFUDDIN.

Abidah, S. B. (2021). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemandirian Anak Usia Dini Ponorogo, Di TK Muslimat NU 001 (Issue April). Ponorogo: INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PONOROGO.

Alhq, L. A. (2020). Indonesian Journal Of Educational Counseling Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun di Lembaga PAUD pada Budaya Suku Dayak Kanayant. 4(1). Jakarta: UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA. https://doi.org/10.30653/001.202041.122

Arsyiah, N. (2019). Peran Guru Dalam Melatih Kemandirian Anak Usia 3-4 Tahun Di Tk Tunas Muda I Ikkt Palmerah , Jakarta Barat. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SYARIF HIDAYATULLAH.

Fajriani, W. (2022). Peran Guru Dalam Megembangkan Kemandirian Anak Autis Di Paud Kb Tunas Bangsa. IAIN BATUSANGKAR.

Harjanti, pin. (2021). Peran Guru Dalam Mengembangkan Karakter Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Pertiwi Baturono Kecamatan Salam Kabupaten Magelang skripsi. IAIN SALATIGA.

Juand, A.(2017). Etika Profesi Keguruan. Cirebon: IAIN Syekh Nurjati

Lestari, R. (2018). Mengembangkan Kemandirian Anak Melalui Metode Pemberian Tugas Pada Anak usia 5-6 Tahun Kelomok B2 Di Tk Al-Kautsar Bandar Lampung. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

Marjuni. (2020). Peran Dan Fungsi Kode Etik Kepribadian Guru Dalam Pengembangan Pendidikan. Makasar: Universitas Islam Negeri Alauddin.

Nurjan, S. (2015). Profesi Keguruan Konsep dan Aplikasi. In H. Al fajri (Ed.), Samudra Biru (Cetakan pe, Vol. 1, Issue 2). Samudra Biru (Anggota IKAPI).

Paruha, B. E. dkk. (2019). Peran Guru Dalam Melatih Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Kristen Immanuel II Sungai Raya. Pontianak: FKIP UNTAN.

Pendidikan, M., Kebudayaan, D. A. N., & Indonesia, R. (2020). Permendikbud Nomor 48 Tahun 2020.

Petronila, maria D. (2022). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Bruder Nusa Indah Pontianak: Universitas Tanjung Pura. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i9.58347

Puspita, T. R. (2019). Peran guru dalam pembentukan karakter mandiri pada anak usia dini. Yogyakarta : Universitas Ahmad Dahlan.

Ramadani, N. I. (2020). Penanaman Karakter Mandiri Anak Didik Sekolah Cendikia Berseri Di Kota Makasar. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MAKASAR.

Setiawati, eka dan M. S. (2019). Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun. 6(1). Banten: STKIP Setia Budhi Rangkasbitung.

Sidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidkan (M. Anwar (ed.)). Ponorogo: CV. Nata Karya.

Sidiq, U.(2018). Etika dan Profesi Keguruan. Ponorogo: STAI Muhammadiyah Tulung agung

Sukiman. (2017). Menumbuhkan Kemandirian pada Anak. In Buku (1st ed.). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Susanto, H. (2020). Profesi Keguruan (H. A. Bambang Subiyakto (ed.); Cetakan Pe). Banjarmasin: Program Studi Pendidikan Sejarah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat.

Yulanda, R. dkk. (2021). Peran Guru Dalam Mengembangkan Karakter Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Pertiwi Baturono Kecamatan Salam Kabupaten Magelang. Pontianak: FKIP UNTAN.

Yuliana. (2019). Peran Guru Dalam Meningkatkan Perilaku Kemandirian Kecamatan Rambipuji Kabupaten Jember Tahun Pelajaran 2018-2019. Kabupaten Jember: UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH JEMBER.

Downloads

Published

2023-10-01

How to Cite

Meilyana, H., Nurwita, S., & Imran, R. F. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemandirian Anak. Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 71–80. https://doi.org/10.29240/zuriah.v4i1.7490

Issue

Section

Articles

Citation Check