Penanaman Nilai Agama dan Moral pada Anak Usia Dini Perspektif Peran Orang Tua

Authors

  • Setya Murni Universitas Islam Negeri Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri Purwokerto, Indonesia
  • Dewi Ariyani Universitas Islam Negeri Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri Purwokerto, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/zuriah.v3i2.5078

Keywords:

Early Childhood, Play and Learning, Religious and Moral Values, Role of Parents, Violence

Abstract

Currently, there is a rise in the number of reports about violence and nonconformities committed by young children. This condition is very worrying, considering that the world of children should be playing and learning.  The purpose of this study is to describe the inculcation of religious and moral values in early childhood from the perspective of the role of parents and the values that are instilled in early childhood in Panisihan Village, Maos District, Cilacap Regency. This research is field research with a qualitative descriptive approach. Data collection methods used are observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques used are data reduction, data display, and conclusion drawing. The results showed that parents play an important role in instilling religious and moral values in early childhood. Parents represent as instructors, motivators, models, and supervisors. The inculcated religious and moral values are prayer, honesty, discipline, respect for others, and social concern

Downloads

Download data is not yet available.

References

A Tabiin. (2017). Menumbuhkan Sikap Peduli Pada Anak Melalui Interaksi Kegiatan Sosial. Journal of Science Teaching, 1(1).

Abu Ahmadi & Nur Uhbiyati. (2015). Ilmu Pendidikan. Rineka Cipta.

Afifah Nur Fitri A. (2016). Peran Orang Tua dalam Penanaman Disiplin pada Anak Usia Prasekolah Melalui Pembiasaan di Kelurahan Cihaurgeulis Bandung. Journal Edu Family, 2(2).

Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-Nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://dx.doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.28

Conny R Semiawan. (2010). Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karakteristik dan Keunggulannya. PT Grasindo.

Didik Supriyanto. (2015). Perkembangan Nilai Agama dan Moral Anak dan Pendidikan Keagamaan Orang Tua. 3(1).

Farida Agus Setiawati. (2006). Pendidikan Moral dan Nilai-Nilai Agama Pada Anak Usia Dini: Bukan Sekedar Rutinitas. Jurnal Paradigma.

Habibu Rahman. (2020). Pengembangan Nilai Moral dan Agama Anak Usia Dini. Edu Publisher.

Indriasih, A. (2022). Mengembangkan Moral dan Nilai Agama Anak Usia Dini Melalui Media Berbasis Karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8968.

Inten, D. N. (2017). Penanaman Kejujuran pada Anak dalam Keluarga. Journal Family Edu, 3(1).

Maryam Muhammad. (2016). Pengaruh Motivasi dalam Pembelajaran. Jurnal Lantanida, 4(2).

Masganti Sit. (2017). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Prenadamedia Group.

Moh Roqib. (2016). Ilmu Pendidikan Islam Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga dan Masyarakat. PT LKiS.

Muqowim, dan D. L. (2020). Pengembangan Nilai Agama Pada Anak Usia Dini dalam Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 85.

Mursid. (2017). Pengembangan Pembelajaran PAUD. PT Remaja Rosdakarya.

Nisaul Jannah. (2020). Mengajarkan Sholat pada Anak Usia Dini dalam Masa Social Distancing Covid-19 Perspektif Hadis. Journal Studi Alquran dan Hadis, 4(2).

Nurma, & S. P. (2022). Penanaman Nilai Agama dan Moral pada Anak Usia Dini di TK Harapan Bunda Woyla Barat. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Rismareni Pransiska, & Z. W. (2021). Analisis Nilai-Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini pada Film Animasi Omar dan Hana. Jurnal Golden Age. https://doi.org/10.29408/jga.v5i01.3497

Salasiah. (2021). Penanaman Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Rutinitas. Early Childhood and Family Parenting Journal, 17.

Siti Nurjanah. (2018). Perkembangan Nilai Agama dan Moral (STPPA Tercapai). Jurnal Paramurobi, 1(1).

Wirdhana, dkk. (2014). Komunikasi Efektif Orang Tua dengan Remaja. BKKBN.

Wuri Wuryandani. (2010). Peranan Keluarga dalam Menanamkan Nilai Moral Pada Anak Usia Dini. Jurnal Diskus, 14(1).

Yanis, A. (2018). Penerapan Metode Cerita dalam Pengembangan Moral dan Nilai Agama pada Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 217.

Yanti, S. (2021). Analisis Perkembangan Nilai-Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini pada Tayangan Film Animasi Nusa dan Rarra. Jurnal Tazkirah, 938.

Downloads

Published

2022-12-26

How to Cite

Murni, S., & Ariyani, D. (2022). Penanaman Nilai Agama dan Moral pada Anak Usia Dini Perspektif Peran Orang Tua. Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 75–86. https://doi.org/10.29240/zuriah.v3i2.5078

Issue

Section

Articles

Citation Check