Pengaruh Permainan Balok Angka Terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Marqisah

Raudah Raudah, Amilda Amilda, Fuaddilah Ali Sofyan, Leny Marlina

Abstract


This research is entitled "The Effect of Number Block Game on Counting Ability of Children 5-6 Years Old at Marqisah PAUD, Segamit Village, Semende Darat Ulu, Muara Enim". As for the problem of this research, is there any influence of the number block game on the numeracy ability of children aged 5-6 years at PAUD Marqisah, Segamit Village, Semende Darat Ulu, Muara Enim. 5-6 years in PAUD Marqisah, Segamit Village, Semende Darat Ulu, Muara Enim. This type of research is pre-experimental with one group pre-test-post-test design (one group of objects). The number of samples of children is 10 children consisting of 1 girl and 9 boys. Data collection techniques in the study used initial observation before being treated with learning using number block games, observation was used to collect data during treatment, tests in the form of scores were carried out to determine test results were given treatment and documentation in the form of photos. The data analysis technique used in this study used normality test, homogeneity test and hypothesis testing. The results of the hypothesis in this study obtained tcount = 6, 2616487343 while dk = 10 + 10-2 = 18 with a 5% significance level so that ttable = 1,734 is obtained because tcount = 6, 2616487343 > ttable = it can be concluded that Ho is rejected, meaning that there is an influence the number block game on the numeracy skills of children aged 5-6 years at PAUD Marqisah, Segamit Village, Semende Datar Ulu, Muara Enim.


Keywords


Number Block Game; Counting Ability; Early Childhood

Full Text:

PDF

References


Arikunto & Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Renika Cipta.

Cahyani Nur Dhear Agnes. (2020). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Pada Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Balok Angka. Https://Ejournal.Undiksha.Ac.Id/Index.Php/Jjpaud.

Creswel, J. W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, Dan Mixed. Yogyakarta: Pt Pustaka Pelajar.

Dwi Maya Sari Dan M Husni Abdullah, Pengaruh Permainan Balok Angka Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Pada Anak Kelompok A, PG-PAUD, Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Surabaya Jalan Teratai No.4 Surabaya 60136 jurnal.

Gandana, G., Pranata, O,H., & Dantil, T.Y. (2017). Peningkatan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Melalui Media Balok Cuisenaire Pada Anak Usia 4-5 Tahun At-Toyyibah, Jurnal PAUD Agapedia, 1 (1), Retrived From. Https://Ejournal.Upi.Edu/Index.Php/Agapedia/Article/Viewfile/7160/4760.

Hildayani, R, Dkk, (2014). Psikologi Perkembangan Anak, Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Johar Arifin. (2017). Spss24 Untuk Penelitian Dan Skripsi. Jakarta: Pt Elex Media Komputerindo.

Juliansyah Noor. (2010). Metodologi Penelitian Skripsi, Tesis, Desertasi, Dan Karya Ilmiah. Jakarta: Kencana.

Kartika Maya Sari. (2017). Pengaruh Penggunaan Balok-Balok Angka Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Pada Anak Kelompok A Di TK Aisyah Bustanul Athfal 7 Padang Bandung Dukun Gresik. Jurnal, Program Studi PG-PAUD, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Begeri Surabaya.

Lexy J Moleong. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.

M. Fadillah, M. (2019). Bermain & Permainan Anak Usia Dini. Jakarta: Pranada Media Group.

Munandar, U. (1999). Kretivitas Dan Keberbakatan, Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif Dan Bakat. Jakarta: Kencana.

Moh, N. P. (2003). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Pradana Hadi Pascalian. (2016). Pengaruh Permainan Balok Angka Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Pada Anak Usia Dini. Ikip PGRI Jember.

Pascalian Hadi Pradana. (2016). Pengaruh Permainan Balok Angka Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Pada Anak Usia Dini. Jember: Ikip Pgri.

Rohmitawati. (2007). Matematika Pertamaku Mengasah Kecerdasan Matematis Logis Anak Sejak Usia Dini.

Subur Lailatus. (2016). Jurnal Kemampuan Berhitung Anak Usia 5-6 Tahun,. Mojoreto Kediri: Pgri Kediri.

Sumarsih. (2014). Upaya Pengembangan Kemampuan Matematika Anak Melalui Permainan Ikan Pada Kelompok B Ditk Pratiwi 3 Jameyan Kec.Sambirejo. Ums Surakarta.

Suharsono. (2002). Mencerdaskan Anak . Depok: Inisiasi Press Peraturan Mentri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kulaitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. (2011). Evaluasi Pendidikan Prinsip & Oprasionalnya. Jakarta: Bumi Aksara.

Suyanto, S. (2003). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pt Universitas Negeri Yogyakarta.

Syahrum. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Citapustaka Media.

Tajudin, T. (2008). Pembelajaran Mengenal Bilangan 1-10 Melalui Bermainntata Angka Plb. Bandung: Plb Upi.

Wahyudi Dan Dwi, R. D. (2017). Program Pendidikan Anak Usia Dini Diprasekolah Islam . Jakarta: Grasindo.

Yuliati Ningsih, P. G. (N.D.). Penerapan Permainan Balok Angka Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitug Anak Kelompok B Di Tk Al-Kausar . Kota Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.29240/zuriah.v2i2.3588

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Raudah, Fuaddilah Ali Sofyan, Amilda, Leny Marlina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY:

CrossrefMorarefGoogle ScholarDimensionsIndonesia One Search



 Zuriah's Visitor

Creative Commons LicenseThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.