Penerapan Strategi Total Physical Response, Bernyanyi, Dan Permainan Edukatif Pada Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak Usia Dini

Authors

  • Harmanto Raharjo Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Nopri Dwi Siswanto Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/zuriah.v2i1.3363

Keywords:

Early Childhood, Methods, TPR (Total physical response), Singing, Educational Games

Abstract

Early childhood is an individual figure that is in the age range of 0-7 years where at this time is often referred to as the Golden Age. At this time adults play a very important role that provides stimulation in developing aspects of development. Therefore, the right start-up is needed so that children feel happy so that they can receive good learning. The research approach used in this research is a qualitative approach. The type of research is Library Research research. And this study uses descriptive qualitative analysis. There are several strategies that can be used, including by applying the TPR (Total physical response) learning model, which focuses on introducing them to Arabic vocabulary through speech and action. Furthermore, there is a method of singing that is very liked by all children so that they do not feel bored in doing an activity. And lastly by applying educational game methods that students hope to no longer feel bored with Learning Arabic. The purpose of this research is to find the right and relevant strategies in learning Arabic. The Results of the implementation of this strategy are able to stimulate early childhood in acquiring a second language, namely Arabic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminuddin, R. (2003). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: UHAMKA Press & Yayasan PEP-Ex, 8.

Al-Faruqi, Isma’il Raji. (1995) Tauhid Bandung: Pustaka

Asrori, I. (2013). 1000 Permainan Penyegar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: Bintang Sejahtera.

Bahasa, T. P. P. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia Jakarta: Balai Pustaka. Ed.

Fadillah, M. (2012). Desain pembelajaran PAUD. In Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hartati, S. (2005). Perkembangan belajar pada anak usia dini. In Jakarta: Depdiknas.

Hidayati, N., & Ridwan, N. A. (2005). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak. Skripsi, Malang: Jurusan Sastra Arab Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.

Indonesia, P. R. (2003). Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Departemen Pendidikan Nasional.

Khairi, H. (2018). KARAKTERISTIK PERKEMBANGAN ANAK USIA DINI DARI 0-6 TAHUN. Jurnal Warna, 2(2), 15–28.

Mujib, F., & Rahmawati, N. (2011). Metode permainan-permainan edukatif dalam belajar bahasa Arab. Diva Press.

Ni’mah, K. (2013). Penggunaan Teknik Bernyanyi Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini. 84, 487–492. http://ir.obihiro.ac.jp/dspace/handle/10322/3933

Nopiyani, S., & Natalina, D. (2016). The Increase Of Early Chilhood Pre-Reading Ability Through Edutainment Method. Jurnal PGPAUD Kampus Cibiru, 4(2).

Nuriyatul Hidayah. (2017). TPR (Totally Physical Response) sebagai Metode yang Efektif untuk Meningkatkan Pemahaman Kosa Kata Bahasa Arab bagi Anak-anak.

Ramadhan, S., Sunan, U., & Yogyakarta, K. (2017). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini. Utile: Jurnal Kependidikan, III(2), 180–189. https://jurnal.ummi.ac.id/index.php/JUT/article/view/75

Surya, M. (2004). Psikologi pembelajaran dan pengajaran. Bandung: Pustaka Bani Quraisy, 73–74.

Syah, Imas Jihan. 2019. Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Asing Terhadap Anak Usia Dini. Journal of Childhood Education Vol.2

Tarigan, H. G. (2009). Metodologi Pengajaran Bahasa. In Bandung: Angkasa.

Ulum, Miftahul. 2014. Pembelajaran Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Ndasari Budi Krapyal Yogjakarta.

(Skripsi,Universiatas Islam Negri Sunan Kalijaga Yogjakarta,2014)

Zainullah. (2016). Implementasi Metode Total Physical Response (TPR) dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di SD/MI.

Downloads

Published

2021-11-09

How to Cite

Raharjo, H., & Siswanto, N. D. (2021). Penerapan Strategi Total Physical Response, Bernyanyi, Dan Permainan Edukatif Pada Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak Usia Dini. Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 41–56. https://doi.org/10.29240/zuriah.v2i1.3363

Issue

Section

Articles

Citation Check