Peran Guru Tpa Mengurangi Kecanduan Ponsel Untuk Anak Usia Dini Di Kelurahan Dusun Curup

Eka Yanuarti, Muhammad Yogi Ramadhan, Marwan Hakim, Devi Purnama Sari

Abstract


The purpose of this study was to determine the role of TPA teachers to reduce addiction to mobile phones for early childhood in Kelurahan Curup. This type of research is a qualitative study, using interview techniques, observation and documentation analysis. The results of this study are the role of TPA teachers to reduce mobile addiction for early childhood in the village of Curup First Village TPA teachers as role models ie TPA teachers teach with examples applied directly from the TPA teacher itself, Second TPA teachers as supervisors namely TPA teachers not only transferring knowledge but more than that is by guiding students guiding about morals and guiding in achieving learning goals in order to be achieved as it should, the three TPA teachers as Motivators namely TPA teachers must be motivators so that students are motivated to apply the materials described in daily life, the four TPA teachers as managers namely TPA teachers must be able to manage the learning atmosphere that is reviewed from various aspects such as models, strategies and learning methods so that the material delivered by the teacher can be understood by students, the models, strategies and methods applied are also must be seen da ri various aspects such as the age of students, culture and various other aspects.


Keywords


Role of TPA Teachers; Mobile Addiction; Early Childhood

Full Text:

PDF

References


Abdullah Nasih Ulwan. (1999). Pendidikan Anak Menurut Islam, Jakarta: Pustaka Amami.

Abu Ahmadi, Noor Salimi. (1994). Dasar-Dasar Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Bumi Aksara

Abudin Nata. (1999). Metodologi Studi Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Agustina, M., Aini, I., Zaina, L., & Anwar, S. (2019). Ibu Cerdas Untuk Generasi Emas: Strategi Jitu Di Era Digital Untuk Membentuk Anak Yang Handal. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2).

Aisyah, S., Amini, M., Chandrawati, T., & Novita, D. (2014). Perkembangan dan konsep dasar pengembangan anak usia dini.

Amin, F., Haq, A., & Asfiyak, K. (2019). Pengaruh Ketrampilan Mengajar Guru Tpq Terhadap Pemahaman Membaca Al-Qur’an Pada Anak Didik Di Masjid Shirathal Jannah Kelurahan Dinoyo Kota Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 4(3), 178-184.

Aminudin, A., Basuki, S., & Yusuf, M. (2019). Penerapan Perangkat Lunak Multimedia Interaktif Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Metode Tilawati Cabang Malang. JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 173-178.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta

Asmawati, L., Novita, D., Amini, M., & Pujiastuti, S. I. (2014). Pengelolaan kegiatan pengembangan anak usia dini.

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Jurnal Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 315-330.

Fadila, F., & Yanuarti, E. (2019). Pelayanan Sosial dan Keagamaan Dengan Menggunakan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan WPKNS ABH di Lembaga Permasyarakatan Kelas II A Curup. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(1), 17-32.

Fitriani, A., & Yanuarti, E. (2018). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Siswa. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 173-202.

Ismail. (2015). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru PAI dalam Pembelajaran. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 4(2).

Jentoro, Ngadri Yusro, Eka Yanuarti, Asri Karolina, D. (2020). Peran Guru PAI dalam Menanamkan Nilai-Nilai Islam Wasatiyah Siswa. JOEAI (Journal of Education and Instruction), Volume 3.

Kusumaningrum, E. M. (2019, June). Meminimalisir Ketergantungan Gadget Sejak Usia Dini dengan Memperkenalkan Permainan Tradisional yang Menarik. In Seminar Nasional Pendidikan 2015 (pp. 345-351).

Mangkunegara, A. A. P., & Puspitasari, M. (2015). Kecerdasan emosi guru, stres kerja, dan kinerja guru SMA. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 45(2).

Manizar, E. (2015). Peran Guru Sebagai Motivator dalam Belajar. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 204-222.

Marzuki, R. P. (2017). Peran Guru Dalam Pengembangan Karakter Peserta Didik Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Depok Sleman. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1). https://doi.org/10.21831/jpk.v7i1.20858

Mirawati, M., Dewi, R. S., Anggarasari, N. H., Kh, E. F., Nugraha, F., Fidianti, A., & Laelasari, L. (2019). PPBK: Peningkatan Kemampuan Guru Paud Dalam Pengelolaan Pembelajaran Bagi Anak Usia Dini. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 91-98.

Muhsin, A. (2019). Peran Guru Dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Baca Tulis Al-Qur’an Di Tpq Miftahul Ulum Nglele Sumobito Jombang. Al Murabbi, 4(2), 177-200.

Noza Aflisia, Asri Karolina, Y. E. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot untuk Meningkatkan Penguasaan Unsur Bahasa Arab. Al-Muktamar As-Sanawi li Al-Lughah Al-’Arabiyyah (MUSLA), 1, 2.

Nugraheni, A. D. (2018). Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Proceedings of Psychology" Cyber Effect: Internet Influence on Human Life", 123-133.

Nurdin, N., Sjattar, E. L., Arafat, R., Amal, A. J., & Puspitha, A. (2019). Decoupage Art Therapy as an Alternative Activity to Reduce Gadget Dependence on Primary School Students in Makassar [Seni Decoupage Sebagai Kegiatan Alternatif Mengurangi Ketergantungan Gadget Pada Siswa Sekolah Dasar di Makassar]. Proceeding of Community Development, 2, 872-883.

Nurnawati, E. K., & Sutanta, E. (2018). Sosialisasi Manfaat Dan Bahaya Pemakaian Teknologi Informasi Di Kalangan Anak-Anak Di Dusun Karet Pleret Bantul Yogyakarta. Dharma Bakti, 123-132.

Pradana, P. H., & Masyitoh, D. (2019). Upaya Peningkatan Kecerdasan Sosial Dan Emosional Anak Usia Dini Dalam Pendidikan Islam. An-Nisa', 11(1).

Sajirun, Muhammad. (2011). Manajemen Halaqah Efektif. Cet. I. Solo: Era Adicitra Intermedia, 2011

Setianingsih, S. (2018). Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Prasekolah Dapat Meningkatan Resiko Gangguan Pemusatan Perhatian Dan Hiperaktivitas. Gaster: Jurnal Kesehatan, 16(2), 191-205.

Tamuri, A. H., & Ajuhary, M. K. A. (2010). Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam Berkesan Berteraskan Konsep Mu ‘allim. Journal of Islamic and Arabic Education, 2(1), 43-56.

Wahyuni, I. W. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Moral pada Santri TPQ Al-Khumaier Pekanbaru. Generasi Emas Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1).

Wahyuni, I. W. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Moral pada Santri TPQ Al-Khumaier Pekanbaru. Generasi Emas Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1).

Wulandari, S. (2019). Peranan Guru Tpq Dalam Membentuk Perilaku Beragama Peserta Didik Di Tpq Al-Muhajirin Malawatar, Kab. Manggarai Barat, Nusa Tenggara Timur (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).

Wulandari, S. (2019). Peranan Guru Tpq Dalam Membentuk Perilaku Beragama Peserta Didik Di Tpq Al-Muhajirin Malawatar, Kab. Manggarai Barat, Nusa Tenggara Timur (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).

Yanuarti, E. (2017). Pemikiran Pendidikan Ki. Hajar Dewantara dan relevansinya Dengan Kurikulum 13. Jurnal Penelitian, 11(2), 237-265.

Yanuarti, E. (2019). Pola Asuh Islami Orang Tua dalam Mencegah Timbulnya Perilaku LGBT Sejak Usia Dini. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan. https://doi.org/10.21154/cendekia.v17i1.1337

Yanuarti, E., & Sari, D. P. (2019). Peran Dosen Dalam Memanfaatkan Media Sosial Sebagai Sarana Literasi Pembelajaran Mahasiswa. Journal of Education and Instruction (JOEAI). https://doi.org/10.31539/joeai.v2i2.892




DOI: http://dx.doi.org/10.29240/zuriah.v2i1.2321

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Eka Yanuarti, Muhammad Yogi Ramadhan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY:

CrossrefMorarefGoogle ScholarDimensionsIndonesia One Search



 Zuriah's Visitor

Creative Commons LicenseThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.