Peran Guru Tpa Mengurangi Kecanduan Ponsel Untuk Anak Usia Dini Di Kelurahan Dusun Curup
DOI:
https://doi.org/10.29240/zuriah.v2i1.2321Keywords:
Role of TPA Teachers, Mobile Addiction, Early ChildhoodAbstract
The purpose of this study was to determine the role of TPA teachers to reduce addiction to mobile phones for early childhood in Kelurahan Curup. This type of research is a qualitative study, using interview techniques, observation and documentation analysis. The results of this study are the role of TPA teachers to reduce mobile addiction for early childhood in the village of Curup First Village TPA teachers as role models ie TPA teachers teach with examples applied directly from the TPA teacher itself, Second TPA teachers as supervisors namely TPA teachers not only transferring knowledge but more than that is by guiding students guiding about morals and guiding in achieving learning goals in order to be achieved as it should, the three TPA teachers as Motivators namely TPA teachers must be motivators so that students are motivated to apply the materials described in daily life, the four TPA teachers as managers namely TPA teachers must be able to manage the learning atmosphere that is reviewed from various aspects such as models, strategies and learning methods so that the material delivered by the teacher can be understood by students, the models, strategies and methods applied are also must be seen da ri various aspects such as the age of students, culture and various other aspects.
Downloads
References
Abdullah Nasih Ulwan. (1999). Pendidikan Anak Menurut Islam, Jakarta: Pustaka Amami.
Abu Ahmadi, Noor Salimi. (1994). Dasar-Dasar Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Bumi Aksara
Abudin Nata. (1999). Metodologi Studi Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Agustina, M., Aini, I., Zaina, L., & Anwar, S. (2019). Ibu Cerdas Untuk Generasi Emas: Strategi Jitu Di Era Digital Untuk Membentuk Anak Yang Handal. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2).
Aisyah, S., Amini, M., Chandrawati, T., & Novita, D. (2014). Perkembangan dan konsep dasar pengembangan anak usia dini.
Amin, F., Haq, A., & Asfiyak, K. (2019). Pengaruh Ketrampilan Mengajar Guru Tpq Terhadap Pemahaman Membaca Al-Qur’an Pada Anak Didik Di Masjid Shirathal Jannah Kelurahan Dinoyo Kota Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 4(3), 178-184.
Aminudin, A., Basuki, S., & Yusuf, M. (2019). Penerapan Perangkat Lunak Multimedia Interaktif Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Metode Tilawati Cabang Malang. JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 173-178.
Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta
Asmawati, L., Novita, D., Amini, M., & Pujiastuti, S. I. (2014). Pengelolaan kegiatan pengembangan anak usia dini.
Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Jurnal Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 315-330.
Fadila, F., & Yanuarti, E. (2019). Pelayanan Sosial dan Keagamaan Dengan Menggunakan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan WPKNS ABH di Lembaga Permasyarakatan Kelas II A Curup. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(1), 17-32.
Fitriani, A., & Yanuarti, E. (2018). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Siswa. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 173-202.
Ismail. (2015). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru PAI dalam Pembelajaran. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 4(2).
Jentoro, Ngadri Yusro, Eka Yanuarti, Asri Karolina, D. (2020). Peran Guru PAI dalam Menanamkan Nilai-Nilai Islam Wasatiyah Siswa. JOEAI (Journal of Education and Instruction), Volume 3.
Kusumaningrum, E. M. (2019, June). Meminimalisir Ketergantungan Gadget Sejak Usia Dini dengan Memperkenalkan Permainan Tradisional yang Menarik. In Seminar Nasional Pendidikan 2015 (pp. 345-351).
Mangkunegara, A. A. P., & Puspitasari, M. (2015). Kecerdasan emosi guru, stres kerja, dan kinerja guru SMA. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 45(2).
Manizar, E. (2015). Peran Guru Sebagai Motivator dalam Belajar. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 204-222.
Marzuki, R. P. (2017). Peran Guru Dalam Pengembangan Karakter Peserta Didik Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Depok Sleman. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1). https://doi.org/10.21831/jpk.v7i1.20858
Mirawati, M., Dewi, R. S., Anggarasari, N. H., Kh, E. F., Nugraha, F., Fidianti, A., & Laelasari, L. (2019). PPBK: Peningkatan Kemampuan Guru Paud Dalam Pengelolaan Pembelajaran Bagi Anak Usia Dini. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 91-98.
Muhsin, A. (2019). Peran Guru Dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Baca Tulis Al-Qur’an Di Tpq Miftahul Ulum Nglele Sumobito Jombang. Al Murabbi, 4(2), 177-200.
Noza Aflisia, Asri Karolina, Y. E. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot untuk Meningkatkan Penguasaan Unsur Bahasa Arab. Al-Muktamar As-Sanawi li Al-Lughah Al-’Arabiyyah (MUSLA), 1, 2.
Nugraheni, A. D. (2018). Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Proceedings of Psychology" Cyber Effect: Internet Influence on Human Life", 123-133.
Nurdin, N., Sjattar, E. L., Arafat, R., Amal, A. J., & Puspitha, A. (2019). Decoupage Art Therapy as an Alternative Activity to Reduce Gadget Dependence on Primary School Students in Makassar [Seni Decoupage Sebagai Kegiatan Alternatif Mengurangi Ketergantungan Gadget Pada Siswa Sekolah Dasar di Makassar]. Proceeding of Community Development, 2, 872-883.
Nurnawati, E. K., & Sutanta, E. (2018). Sosialisasi Manfaat Dan Bahaya Pemakaian Teknologi Informasi Di Kalangan Anak-Anak Di Dusun Karet Pleret Bantul Yogyakarta. Dharma Bakti, 123-132.
Pradana, P. H., & Masyitoh, D. (2019). Upaya Peningkatan Kecerdasan Sosial Dan Emosional Anak Usia Dini Dalam Pendidikan Islam. An-Nisa', 11(1).
Sajirun, Muhammad. (2011). Manajemen Halaqah Efektif. Cet. I. Solo: Era Adicitra Intermedia, 2011
Setianingsih, S. (2018). Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Prasekolah Dapat Meningkatan Resiko Gangguan Pemusatan Perhatian Dan Hiperaktivitas. Gaster: Jurnal Kesehatan, 16(2), 191-205.
Tamuri, A. H., & Ajuhary, M. K. A. (2010). Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam Berkesan Berteraskan Konsep Mu ‘allim. Journal of Islamic and Arabic Education, 2(1), 43-56.
Wahyuni, I. W. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Moral pada Santri TPQ Al-Khumaier Pekanbaru. Generasi Emas Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1).
Wahyuni, I. W. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Moral pada Santri TPQ Al-Khumaier Pekanbaru. Generasi Emas Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1).
Wulandari, S. (2019). Peranan Guru Tpq Dalam Membentuk Perilaku Beragama Peserta Didik Di Tpq Al-Muhajirin Malawatar, Kab. Manggarai Barat, Nusa Tenggara Timur (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).
Wulandari, S. (2019). Peranan Guru Tpq Dalam Membentuk Perilaku Beragama Peserta Didik Di Tpq Al-Muhajirin Malawatar, Kab. Manggarai Barat, Nusa Tenggara Timur (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).
Yanuarti, E. (2017). Pemikiran Pendidikan Ki. Hajar Dewantara dan relevansinya Dengan Kurikulum 13. Jurnal Penelitian, 11(2), 237-265.
Yanuarti, E. (2019). Pola Asuh Islami Orang Tua dalam Mencegah Timbulnya Perilaku LGBT Sejak Usia Dini. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan. https://doi.org/10.21154/cendekia.v17i1.1337
Yanuarti, E., & Sari, D. P. (2019). Peran Dosen Dalam Memanfaatkan Media Sosial Sebagai Sarana Literasi Pembelajaran Mahasiswa. Journal of Education and Instruction (JOEAI). https://doi.org/10.31539/joeai.v2i2.892
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).