Pengembangan E-LKPD Berbasis Google Sites Bercirikan Pendekatan Saintifik untuk Membangun Pemahaman Konsep Matriks

Wisnu Dharma Basudewa, Diesty Hayuhantika

Abstract


One way to build understanding of the concept is to make innovations about E-LKPD. This study is aims to develop on process, the process result an E-LKPD based google sites on matrix material using a scientific approach to build a valid understanding of students' concepts. This study refers to one development model, namely the Four-D  (4-D) is Define, Design, Development, and Disseminate. In this study, the researcher modified the Four-D with 3 stages, namely Define, Design, and Development. The results showed that the feasibility level of the E-LKPD based  google sites on the matrix material based on the research of media experts all aspects got a total score of 101, so that when presented the validity of the media it got a value of  78.9% with the "Eligible" category. Furthermore, the feasibility of the E-LKPD based on google sites based on material experts got a total score of 209, so that when presented, media validity got one of the values of 84.2% with "Very Eligible" this category. The response from practitioners, namely the mathematics teacher, got an overall score of 146, so that if presented, it got a score of 86.90% in the "Very Eligible" category. The last trial on students of class X MIPA 2 a total of 9 people with a small group trial got a score of 325, so when presented it got a value of 90.27% with the "Very Eligible" category. This is the E-LKPD based on google sites using a scientific approach to class XI matrix material.


Keywords


Development; E-LKPD; Google sites; Scientific approach

Full Text:

PDF

References


Ainin, N., Hartono, W., & Aripin, J. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal matriks dan kaitannya dengan motivasi belajar matematika pada kelas xi. Journal of Lembaga Penelitian Universitas Swadaya Gunung Jati (UGJ), 7(2), 137–147.

Anam, K., & Yahya, M. S. (2021). Inovasi Guru dalam Pembelajaran Masa Pandemi Covid-19. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(3), 8–15. https://doi.org/10.36312/jisip.v5i3.2090

Anggraini, R., Wahyuni, S., & Lesmono, A. D. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Berbasis Keterampilan Proses Di Sman 4 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 350–356.

Ardiansyah, S. (2020). Blog-Based Learning to Build Literacy Culture in Indonesia (Issue November). PT Bumi Aksara.

Boediono, U. H. (2009). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. PT. Bumi Aksara.

Chairunnisa Inayatusufi, Hakim, L. El, & Sari, P. (2020). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis melalui Model Kooperatif Tipe Scramble dengan Pendekatan Kontekstual Pada Materi Segiempat dan Segitiga di Kelas VII. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 2(2), 28–37. https://doi.org/10.21009/jrpmj.v2i1.15118

Fitriani, M. Hasan, dan M. (2016). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Aktivitas Belajar Peserta Didik Pada Materi Larutan Penyangga. Journal of Pendidikan Sains Indonesia, 04(01), 26–42.

Ike Ismawati, Nila Mutia, Nurhikmah Fitriani, S. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Web Menggunakan Google Sites pada Materi Gelombang Bunyi. Journal of Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 2(2).

Indrayana, B., & Sadikin, A. (2020). Penerapan E-Learning Di Era Revolusi Industri 4.0 Untuk Menekan Penyebaran Covid-19. Indonesian Journal of Sport Science and Coaching, 2(1), 46–55. https://doi.org/10.22437/ijssc.v2i1.9847

Khabib, M., Nugroho, C., & Hendrastomo, G. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran berbasis Google Sites pada Mata Pelajaran Sosiologi kelas X. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 12(2), 59–70. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/JPSH/article/view/48934

Krismantono, R. R., Studi, P., Matematika, P., & Tamansiswa, U. S. (2017). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal matematika. Journal of Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 177–181.

Ningsih, F., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Penerapan Pendekatan Saintifik Berbantuan Geogebra dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa A . Pendahuluan Pendidikan merupakan usaha dan upaya pendidik yang bekerja secara interaktif dengan peserta didik untuk meningkatkan , mengembangk. Journal of Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(2), 180–194.

Saregar, P. &. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Scaffoding Untuk Melatih Pemahaman Konsep. Indonesian Journal Of Science And Mathematic Education, 2(1).

Septian, R., Irianto, S., Andriani, A., & Purwokerto, U. M. (2019). MATEMATIKA BERBASIS MODEL REALISTIC MATHEMATICS. 5(1), 59–67.

Setiawan, A. R. (2017). Penerapan Pendekatan Saintifik untuk Melatihkan Literasi Saintifik Dalam Domain Kompetensi Pada Topik Gerak Lurus di Sekolah Menengah Pertama. Journal of Matematika Dan Pendidikan Matematika, 110265, 110493.

Setiawan, A. R. (2019). Penerapan Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Biologi sebagai Upaya Melatih Literasi Saintifik. Seminar Nasional Biologi “Inovasi Penelitian Dan Pendidikan Biologi II (IP2B III) 2019,” 140–145.

Sudjana, N. (2011). Penilaian Proses Hasil Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.

Suyitno & Amin, D. (1997). Dasar dan Proses Pembelajaran Matematika. FMIPA Unnes.

Taufik, M., Sutrio, S., Ayub, S., Sahidu, . (2018). Pelatihan Media Pembelajaran Berbasis Web Kepada Guru IPA SMP Kota Mataram. Journal of Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1).

Wandari, A. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik ( LKPD ) pada Materi Geometri Berbasis Budaya Jambi untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa. 1(November), 47–55.




DOI: http://dx.doi.org/10.29240/ja.v4i2.5293

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Wisnu Dharma Basudewa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY:

Google Scholar

Crossref

Moraref 

 

 

Indonesia One Search

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



free web stats Arithmetic's Visitors
Creative Commons LicenseThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.