Layanan Penguasaan Konten Dengan Media Kartu Bicara Untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri

Anita Dewi Astuti

Abstract


Self Confidence is one of the attitudes that every student needs to have. Low self confidence possessed by students can hinder their development, including in the learning process. Various attempts have been made by guidance and counseling teachers to foster students self confidence, one of which is through content mastery services. But in fact the services that have been provided have not achieved maximum results, so the purpose of this study is to find out how the implementation of content mastery services using talk card media to increase the confidence of grade VII students of SMP VIP PESAWAT Wates Kulon Progo. The method used in this research is a combination of qualitative and quantitative which is designed in the form of guidance and counseling action research. The subjects in this study were 29 grade VII students of SMP VIP PESAWAT Wates Kulon Progo who were determined with special characteristics, namely students with low self confidence. Based on the results of the analysis of this action research, it can be concluded that there is an increase in self confidence obtained from the results of implementing content mastery services with talk card media for class VII students of SMP VIP PESAWAT Wates Kulon Progo.

 

Keywords: Content Mastery Services; Talking Cards; Self Confidence


Keywords


Bimbingan Konseling

Full Text:

PDF

References


Andini, I., & Mugiarso, H. (2016). Pengaruh Layanan Penguasaan Konten Teknik Modeling Simbolik Terhadap Penerimaan Diri Siswa. Indonesian Journal of Guidance and Counseling, 5(2).

Angelis, B. D. (2005). Percaya Diri Sumber Sukses dan Kemandirian. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka.

Arienta, V. D., Firman., & Karneli, Y. (2018). Efektifitas Layanan Penguasaan Konten Menggunakan Model Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Dalam Belajar”. KONSELOR: Jurnal Ilmiah Konseling 1, 1–8. https://doi.org/10.31227/osf.io/xabq2.

Berdiati, I. (2010). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Pakem. Bandung: Sega Arsy.

Chandra, E. K., Wibowo, M. E., & Sunawan, S. (2019). Cognitive Behaviour Group Counseling with Self-Instruction and Cognitive Restructuring Techniques to Improve Students’ Self-Confidence. Islamic Guidance and Counseling Journal, 2(1), 11. https://doi.org/10.25217/igcj.v2i1.305

Hakim, T. (2005). Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta: Puspa Swara.

Hanafiah, Nanang., Cucu Suhana. (2010). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Rafika Aditama.

Hidayat, D.R. & Badrujaman, A. (2012). Penelitian Tindakan dalam Bimbingan Konseling (I). PT Indeks.

Hidayati, R. (2016). Layanan Penguasaan Konten Dengan Media Ular Tangga Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(1), 29–36. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i1.553

Lestari, P., Masada, C., Tobing, H., & Hanifah, N. (2020). Layanan penguasaan konten melalui teknik bermain peran dapat meningkatkan kepercayaan diri siswa. 4(2), 394–399. https://doi.org/10.26539/teraputik-42447.

Mualifah, R. (2019). Pengaruh Layanan Penguasaan Konten dengan Teknik Sosiodrama Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Kelas V MI Assalafiyah Kemanggungan Tarub Tegal Tahun 2018/2019. Skripsi Jurusan Bimbingan dan Konseling. Fakultas Ilmu Pebdidikan. Universitas Negeri Semarang.

Numri, M. (2015). Meningkatkan Kemandirian Belajar Melalui Layanan Penguasaan Konten Dengan Teknik Latihan Saya Bertanggungjawab. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan & Konseling, 1(1), 48–53.

Nurlaila, A. (2014). Bisa Karena Biasa.Yogyakarta: CV Solusi Distribusi.

Prayitno. (2012). Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling. Padang: BK FIP UNP.

Purwani, G. P., Muslim, A. H., & Nugroho, A. (2020). Peningkatan Rasa Percaya Diri dan Prestasi Belajar Peserta Didik melalui Strategi Pembelajaran Time Token Kelas IV SD Negeri 2 Kotayasa. 2(2).

Rahesti, Triana. (2017). Upaya Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Mengatasi Rasa Cemas Siswa Menghadapi Ujian di MTsN 1 Palaihari. Skripsi, Tarbiyah dan Keguruan. UIN Antasari Banjarmasin.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sukiman. (2011). Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru Pembimbing. Yogyakarta : Paramitha Publishing.

Suryat. (2020). Penerapan Model Kartu Bicara (Time Token) Dalam Pembelajaran Berbicara Melaporkan Peristiwa Secara Lisan Pada Siswa Kelas IX MTs Negeri 5 Kuningan Tahun Ajaran 2019/2020. Fon : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 16(2), 78. https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v16i2.3505.

Tanjung, Z., & Amelia, S. (2017). Menumbuhkan Kepercayaan Diri Siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 2(2), 2–6. https://doi.org/10.29210/3003205000




DOI: http://dx.doi.org/10.29240/jbk.v5i1.2452

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Anita Dewi Astuti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY:

CrossrefMorarefGoogle ScholarDimensionsIndonesia One SearchPKP IndexBASE



free web stats Islamic Counseling's Visitors
Creative Commons LicenseThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.